Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het is niet mijn bedoeling om de Bayerische Motoren Werke AG tegen de schenen te trappen – hell, ik ambieer zelf een van hun producten – maar na de 5-reeks GT zit ik opnieuw met vraagtekens bij een aankondiging van BMW. En het gaat zelfs niet om het gerucht dat ook de 3-serie zo’n Gran Turismo-versie gaat krijgen. Nee, wat mij vandaag troubleert is het intelligente navigatiesysteem dat over vijf jaar de optielijst van (in de eerste plaats) de 7-reeks moet sieren.

ILENA 1

Onder de verleidelijke naam ILENA (Intelligent Learning Navigation) zal dit GPS-systeem permanent in de gaten houden waar je op elk moment van de dag naartoe rijdt, hoe lang je daar blijft en wanneer je er vertrekt. Al die informatie wordt in een digitaal logboek opgeslagen en telkens je in de wagen stapt en enkele kilometers ver bent, berekent het toestel aan de hand van waarschijnlijkheidsparameters zoals richting en tijdstip waar je naartoe gaat. Het toont dan enkele suggesties, waaruit je de juiste bestemming kan selecteren. Slim, knap, fantastisch. Alleen, wat heb je aan een navigatiesysteem dat je vertelt waar je al naartoe aan het rijden bent? Ofwel is dat een nieuwe locatie, zodat je het adres toch nog moet invoeren, ofwel frequenteer je je bestemming regelmatig, zodat er een goede kans bestaat dat je de weg zelf al kent. En indien niet: met elk GPS-toestel van 200 euro kan je in een tweetal klikken naar je recente of favoriete bestemmingen navigeren. Een apparaat dat ernaar probeert te raden, lijkt dus een onbestaand probleem te willen oplossen.

ILENA 2

“Aha”, hoor ik ze bij BMW al repliceren, “maar ILENA is zo geavanceerd dat ze tijdens elke rit ook je rijstijl analyseert”. Inderdaad, het systeem past op basis van voorgaande ritten naar dezelfde locatie het motormanagement aan om je alleen het vermogen te geven dat je echt nodig hebt en zo kostelijke brandstof te besparen. Alweer erg slim gezien. Maar niets dat niet gewoon aan een favorietensysteem kan gekoppeld worden, zodat het toestel niet hoeft te raden waar je naartoe wil. Of beter nog: waarom niet gewoon de bestuurder zelf laten beslissen hoeveel motorvermogen hij wil gebruiken? Vond de vorige rit plaats in de regen of tijdens een file, dan kan ik me voorstellen dat je de keer erop best wel wat sneller wil rijden, ondanks een betuttelende nanny die berekend heeft dat je dat statistisch gezien helemaal niet wilt. De sportknop, de Manettino, de M-toets, … Waarom zijn zij in het leven geroepen? Om het vaatje alleen leeg te tappen wanneer je erom vraagt en in andere omstandigheden beheerst en zuinig(er) te kunnen rijden. Wil BMW echt innoveren, dan zorgen ze beter dat het motormanagement automatisch on-the-fly aangepast wordt aan de rijstijl, zonder er kansberekening bij te betrekken. En als dat niet lukt, laat ons dan gewoon zelf beslissen of we de kraan open of dicht willen draaien. Want hoewel men het soms schijnt te vergeten, zijn ook wij intelligente, lerende systemen…