Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Momenteel draait in Genève de jaarlijkse Motor Show op volle toeren – traditioneel hét premièresalon bij uitstek, met dit jaar opvallend veel aandacht voor rasechte DRIVR’s cars. Beschouwen we enkel de wagens die volop rijplezier prediken, dan nog krijgen we ze onmogelijk in één artikel gepropt. Verwacht de komende dagen dus – naar goede gewoonte – een episodisch beursverslag, als leidraad bij het zoeken van dat spreekwoordelijke bos. Vandaag beginnen we ons alfabetische overzicht bij…

ALFA ROMEO

> Mito GTA

Misschien wel de wagen waarnaar onder DRIVRs momenteel het meest wordt uitgekeken. Een sportieve Alfa is altijd iets speciaals, en al helemaal als het om een charmeur als de Mito gaat. Voor deze GTA-versie zet de kleine verleider echter een grote bek op. Het radiatorrooster vooraan neemt surrealistische proporties aan, terwijl achteraan vooral de twee uitlaten (in een vorig leven nog kachelpijpen?) om aandacht schreeuwen. Letterlijk, want de brul die ze tevoorschijn toveren lijkt niet uit iets ordinairs als een geblazen vierpittertje te komen. Veel Italiaans machismo dus, maar onderschat hem niet: de Mito GTA heeft de spierbundels om zijn stoere pose te verantwoorden. 240 stuks om precies te zijn…

Alfa Romeo Mito GTA

Alfa Romeo Mito GTA

> 1750 Turbo Benzina

Nog meer goed nieuws uit het Alfakamp, want zowel de Brera, de Spider als de 159 krijgen een tot 200 pk toegeknepen variant van de 1,8 liter-turbomotor uit de Mito. De nieuwe viercilinder levert volgens Alfa de prestaties van een V6 (0-100 in 7,7 s), maar met een veel lager verbruik (zo’n 8 l/100km) en CO2-uitstoot (192 g/km).

Alfa Romeo 159 MY2009 1.8TB

ARTEGA

> GT

Het is alweer twee jaar geleden dat we de Artega GT voor het eerst zagen in Genève. Inmiddels werd een fabriek ingericht en kunnen weldra de eerste exemplaren geleverd worden. De looks zijn veelbelovend, de specs – 300 pk, 1100 kg, 0-100 in 5 s, 270 km/h – des te meer. De V6-variant moet zo’n 75.000 euro gaan kosten, maar er is ook een viercilinderversie én een Roadster in de maak.

Artega GT

Artega GT

ASTON MARTIN

> DBS Volante

James Bond die bad guys achtervolgt door tropische locaties in een gesloten auto, dat heeft toch geen stijl? 007’s DBS krijgt daarom een Volante-versie, met een in 14 seconden wegklapbaar linnen dak. De V12 met 517 pk in het vooronder blijft wel garant staan voor een standaardsprintje in 4,3 seconden en een top van 307 km/h. For England’s sake, of course.

Aston Martin DBS Volante

Aston Martin DBS Volante

> One-77

Op het Autosalon van Parijs was Astons duurste productiewagen ooit nog gedeeltelijk verstopt onder een doek, in Genève tonen de Britten gelukkig wel het achterste van hun tong – en van de One-77, dus. De exclusieve supercar (gelimiteerd tot 77 stuks) mag rekenen op een 7,3 liter-V12, die de achterwielen ophitst met 710 pk en 750 Nm. En hij is al de jouwe voor slechts een slordige anderhalf miljoen euro.

Aston Martin One-77

Aston Martin One-77

> V12 Vantage

Daartegen lijkt de nieuwe V12 Vantage met zijn prijskaartje van (naar verluidt) 250.000 euro haast een koopje. Het is voorlopig in ieder geval de snelste Aston: 0 tot 100 km/h duurt slechts 4,2 seconden, de topsnelheid ligt op 305 km/h. Alleen jammer dat hij er met die opzichtige speed holes in de motorkap uitziet als een V8 Vantage-tuningjob gone wrong.

Aston Martin V12 Vantage

Aston Martin V12 Vantage

> Lagonda Concept

Lagonda was in de jaren zestig en zeventig een gerespecteerde constructeur van luxewagens. Zo’n dertig jaar geleden stierf het merk, dat eigendom is van Aston Martin, echter een stille dood. Aston acht de tijd nu rijp om Lagonda nieuw leven in te blazen. Het stelt de Britten immers in staat om een nieuwe reeks SUV’s en luxesedans te gaan produceren die niet bij het eigen merkimago passen. Een plan dat in Genève onderstreept wordt met een luxueuze crossover-conceptwagen voor vier personen. Nieuwe concurrentie voor Land Rover en de BMW X-modellen lijkt dus op komst.

Lagonda Concept

Lagonda Concept

AUDI

> TT-RS

De eerste Audi TT uit 1998 was een instant designicoon, maar werd in de autopers afgestraft voor zijn inefficiënte wegligging. Voor de opvolger durfde Audi dan ook niet te veel aan de typerende lijn te raken, terwijl het op dynamisch vlak een complete ommekeer teweeg bracht. Met als culminatiepunt de TT-RS, die met zijn 340 pk en 450 Nm sterke vijfcilinder Porsche het vuur aan de schenen moet gaan leggen. Een motor met een grote historische betekenis voor Audi, en die klinkt zó…

Audi TT-RS

Audi TT-RS

BENTLEY

> Continental Supersports

Wat doe je als je volledige gamma met dikke twaalfcilinders uitgerust is en je toch de groene trend wil volgen? Een zuinige diesel, hybride of zelfs elektrische variant zijn opties. Of je doet zoals Bentley: je W12-motor aanpassen om op E85-biobenzine te draaien. Lagere CO2-uitstoot, meer vermogen. Een politiek correct excuus om de krachtigste (630 pk) Bentley ooit te lanceren dus. En de Continental Supersports is meteen ook de snelste, mede dankzij een gewichtsbesparing van 110 kg ten opzichte van de GT Speed. Al is daarvoor wel de achterbank moeten sneuvelen.

Bentley Continental Supersports

Bentley Continental Supersports

BRABUS

> G V12 S Biturbo

Bekijk de Mercedes G-klasse en je ziet een stevig, robuust offroad-werkpaard. Wat je er waarschijnlijk niet in ziet, is een atletische supersporter die in een stoplichtsprintje een Porsche 911 achter zich laat in een dikke rookwolk. En toch is dat precies wat Mercedes-tuner Brabus van deze vierkante koekendoos gemaakt heeft. De verantwoordelijke: een V12 met 700 pk en 1100 Nm koppel, die het logge beest transformeert in een bulderend gevaarte dat vanuit stilstand in 4,3 seconden aan 100 km/h zit en pas tegen de elektronische begrenzer knalt bij 240 km/h. Brabus vraagt maar een half miljoen euro om van jou de meest gehate persoon van het dorp te maken. Koopje toch?

Brabus G V12 S Biturbo

Brabus G V12 S Biturbo

BUGATTI

> Veyron Bleu Centenaire

Toch in vergelijking met de Bugatti Veyron, die ter ere van het honderdjarige bestaan van Bugatti een speciale editie krijgt: de ‘Bleu Centenaire’. Die wordt enkel verkocht in oerlelijke excentrieke matblauwe lak; een exclusiviteit die ongetwijfeld enkele honderdduizenden euro’s extra waard is. Hoe veel respect een meesterwerk als de Veyron ook verdient, het uitmelken van nieuwe, overprijsde kleurencombinaties hebben we nu ook wel weer gehad. Schiet liever eens op met die 1350 pk sterke Veyron GT, Bugatti!

Bugatti Veyron Bleu Centenaire

Bugatti Veyron Bleu Centenaire

– Lees verder: deel 2 (C – I), deel 3 (K – N) & deel 4 (P – S)