Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het gaat niet, het lukt niet, het wil niet. Drie weken loop ik nu al naar de cover van Car Magazine te staren, en totnogtoe ben ik er niet in geslaagd om mijn favoriete hatchback aller tijden te isoleren. Alsof ik weer vijf ben en voor het eerst in een winkel vol Playmobil sta, of dertig en met een verlaten parking van 300 plaatsen geconfronteerd wordt. Kortom: teveel keuze ligt mij niet, en daarom zit er niets anders op dan de collectieve hulp van de DRIVR-lezers in te roepen – aangevuld met een vakkundig woordje uitleg van onze Britse collega’s die deze zes Hot Hatch Icons op circuit mochten vergelijken. The Lucky Sods!

Een streepje voorgeschiedenis. In de aanloop naar dit artikel ronselde Car online stemmen om zijn lezerschap mee te laten beslissen over de finalisten. Maar zoals het wel vaker gaat op het internet, corrumpeerde het Saab-forum Trollhatten.net de resultaten door massáál voor de 99 Turbo te stemmen; een gedegen hatchback in zijn eigen recht, maar objectief niet te vergelijken met de GTI’s en Integrales van deze wereld. Daarom liet Car de enquête voor wat ze was (een ander forum had de Alfasud TI eveneens overmatig veel stemmen bezorgd) en nomineerde volgende zes hatchbacks tot Hot Hatch Icons aller tijden:

6. Volkswagen Golf GTI Mk1

CAR: Time has not been kind to the Golf GTI’s dynamics. Today it’s of note more for what it represents historically. But what a legacy that is. That the Golf GTI still has a minimalist cool only adds to its appeal.

5. Peugeot 205 GTi

Car: Two big surprises with the 205 GTi. Firstly, that its design still looks fresh a quarter of a century on. Secondly, that it outshines the Mk1 Golf GTi and puts up a fight against the newer Clio Williams. We’d call that punching above your weight.

4. Renault Clio Williams

Car: Even in 2009 the Clio doesn’t disgrace itself on the straights, but it’s what it does between them that ensures it’s remembered as a hot hatch great. What that means is telepatic turn-in and zero understeer.

3. Ford Focus RS Mk1

Car: Treated as an instant hit of hardcore hot hatch adrenaline, the Focus RS was unbeatable. Ultimately though, other hatches did – and still do – offer the same entertainment without so many compromises.

2. Peugeot 306 GTi-6

Car: The GTi-6 was the revelation of our day at Silverstone. For once, here was a car that genuinly lived up to its legend tag, the driving experience still feeling as satisfying as those decade-olde road tests suggested. It sits in that twilight zone between modern-day hatches and genuine classics.

1. Volkswagen Golf GTI Mk5

Car: The Golf clinches victory for being the most rounded car here – it’s as useable as it is fun, and in that nothing comes close. Of the old crowd anyway.

Dat laatste zinnetje gelezen? “Of the old crowd” stelt auteur Ben Barry afsluitend, en het zijn net die ouden van dagen die mijn hoofd zo doen tollen. Want om te weten dat de nieuwe Focus RS en Mégane R26R de krijtlijnen niet alleen hertekenen maar buiten het veld leggen, daar hebben we het Britse blad niet voor nodig. Bovendien kosten beide meer dan 30.000€ terwijl het merendeel van de oude bridgade voor enkele duizend munten te hebben is. En dat maakt de keuze er niet gemakkelijker op. Aan jullie het onderbouwde advies, al zeg ik er nu al bij een Peugeot 306 GTi-6 voor minder dan 5.000 heel verleidelijk is. Of toch maar die kleine runabout met briljant chassis en 106 Rallye-badge? Daar gaan we weer…

[Cover & Quotes: Car Magazine]