Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Maar weinig wagens werden vorig jaar in de pers zo unaniem bewierookt als de Ford Fiesta. Clarkson noemde hem “mind-blowing”, CAR sprak van “a world-beater”. En het enige bezwaar van DRIVR-collega Ken Divjak was het “gecompromitteerde vermogen”. Een mening die we overigens delen: prachtige auto en zonder meer een homogeen pakket, maar 120 pk voor een Sport-versie valt toch wat magertjes uit. Ik herinner me na mijn testsessie luidop te denken: “Maakt Ford hier een ST van, dan ben ik verkocht”. Ironisch genoeg lijken de golf van aandacht en eindeloze lofbetuigingen voor de Fiesta net de komst van die sportievere variant te vertragen. Een imagoboost heeft de hartendief immers nog niet meteen nodig… Gelukkig dachten ze daar bij huistuner Mountune – ook bekend onder de Amerikaanse benaming Roush – anders over. Zij namen de Fiesta 1.6 onder handen en gaven hem wat broodnodige extra punch mee.

Ford Fiesta Mountune

Dankzij een efficiënter inductiesysteem, een sportuitlaat en enkele aanpassingen aan het motormanagement wist Mountune het vermogen op te krikken tot een dikke 140 pk, terwijl het koppel groeide van 152 naar 170 Nm. Klinkt als een marginale winst, maar in de superlichte (970 kg) Fiesta verricht het wonderen. Het spurtje naar 100 km/h verloopt nu maar liefst twee volle seconden sneller, in 7,9 seconden, waarmee de Fiesta sterke concurrenten als de Abarth Grande Punto in één klap voorbij steekt. Is het toeval dat Mountunes bijhorende witte paintjob met gekleurde spiegels en flankstriping knipoogt naar de Italiaanse pocket rockets? Verwissel de gele accenten met rode en het lijkt wel alsof je met een tweelingbroertje te maken hebt.

Ford Fiesta Mountune

Gezien de potten die Mountune met de vorige Fiesta-generatie wist te breken (toen in een opgedreven ST met 185 pk) zou het ons allerminst verbazen mocht de nieuwe telg een referentie in de sub-hot hatch klasse worden. Al zullen we het wellicht nooit aan den lijve ondervinden, want Ford Belgium laat weten geen plannen te koesteren om de Fiesta Mountune in ons land te importeren. Een spijtige zaak, want zo te zien gaat hij wel lekker… Wie weet komt hij er toch, als we hier maar luid genoeg schreeuwen?

Share Button