Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Red Bull Duel 1

Auto’s versus moto’s, nomex versus leder – het moet de populairste toogdiscussie aller tijden zijn. Meestal ingeleid door “mijn Kamayazuki heeft de pk-gewichtsverhouding van een F1” en gecounterd door “vier banden genereren meer grip dan twee”. Terwijl we allemaal weten dat auto’s korter remmen om in de bocht terrein te verliezen en op het rechte stuk helemaal af te gaan – ongeacht het prijskaartje. Superbikes hebben nu eenmaal hallucinante prestaties, massa’s grip en een taille waar Kate Moss jaloers op mag zijn. Maar gaat die vergelijking ook op voor een WRC-rallywagen en een 450cc zware crossmoto? Op kletsnatte kasseien? En bestuurd door ‘s werelds beste exponenten uit hun respectieve disciplines?

Red Bull Duel 2

In een notendop: dat lees je hieronder. Want eerst verdient Red Bull – maker van zeemzoete energiedrankjes en organisator van dit clandestiene duel – een gouden set vleugels. Anno 2009 een octaanevenement op de weg organiseren is namelijk één ding, maar een kasseistrook charteren die 1) verboden terrein is voor gemotoriseerd transport en 2) het innersanctum van de Belgische wielerterrorist symboliseert een heel ander. Voor koersliefhebbers is de Muur van Geraardsbergen immers de Nordschleife van de Vlaamse Ardennen, de Stelvio Pas van Oost-Vlaanderen en Mont Ventoux van België in één. Geen wonder dat de vermaarde kinderkopjes sinds 1940 als landschap en van 1955 als monument beschermd worden…

Red Bull 3

Wanneer we het al even significante café ‘t Hemelrijck bovenaan de Oudeberg naderen, ligt de Muur er spekglad bij. Al heeft dat de die-hards er niet van weerhouden om de 1075m lange klim te voet af te leggen om een glimps van hun idool op te vangen, of het nu vijfvoudig rallykampioen Loeb dan wel tienvoudig motocrosskampioen Everts is. Beiden kuieren nonchalant door de geïmproviseerde pits terwijl hun achterban naar de Red Bull-dames loopt te fluiten. Alleen Michel Wuyts – in het dagelijkse leven geroutineerd wielercommentator – bekent écht zenuwen te hebben. Omdat hij als co van Loeb nauwelijks de weg ziet (rallynavigatoren zitten dieper om het gewichtspunt zo laag mogelijk te houden) en bij elke bocht denkt dat het zijn laatste is – zo dicht snijdt de WRC-kampioen langs de dorpels die de Muur omzomen. De ludieke reactie van Loeb? “Everts heeft nog een zitje vrij als je mij niet aankan!” Wuyts trekt nog wat bleker weg.

Red Bull 4

Onder de verzamelde pers barst de discussie in alle hevigheid los. Want net zoals Red Bull erin geslaagd is om dit evenement grotendeels geheim te houden, heeft niemand ook maar het minste idee wie de weg van het centrum naar de top het snelst zal afleggen. De vierwielaangedreven Citroën C4 heeft duidelijk een gripvoordeel, terwijl de nauwe Muur dan weer in het nadeel van de brede rallywagen speelt. De consensus luidt dat Everts hoedanook al zijn talent uit de kast zal moeten halen om overeind te blijven op de kasseien, want die zijn destijds trapsgewijs aangelegd beter dan vlak om de uitdaging nog groter te maken. Niet dat je het aan de 37-jarige crosser merkt terwijl hij nog een mattentaart naar binnen werkt. In de gietende regen.

Red Bull 6

En dan is het eindelijk 12u stipt. Na een paar nerveuze pogingen sputtert de C4 in gang zoals het een opgefokt rallykanon betaamt. De vrijloop is aritmisch, de gasstoten vehement. En als die omschrijving de geluidscoulisse van een moderne WRC-wagen onderdrijft – even dit: we staan ondertussen in het dorp terwijl Loeb nog op de Oudeberg opwarmt… Geen drie minuten later vervoegt hij Everts aan de start om op de countdown te wachten. Vijf, vier, drie, twee, één en de KTM gaat er met een perfect gecontroleerde drift vandoor, op de voet gevolg door de miniatuur-camerahelicopter van de organisatie. “Twintig euro dat die onderuit gaat” hoor ik achter mij fluisteren terwijl Loeb nog nog snel een telefoontje met zijn vriendin pleegt. IJskoud.

Red Bull Duel 5

Shuttle weer in, berg langs achter omhoog en we zijn net op tijd om de C4 beneden te horen vertrekken. Dit is het moment van de waarheid. De confrontatie die toogdiscussies de wereld rond zal domineren – in wiens voordeel ze ook uitdraait. Geen minuut later verschijnt Loeb in beeld, driftend tussen de borduren en op het eind nog een strobaal meegraaiend. Gedaan met de al dan niet gespeelde nonchalance, nu gaat het om de winst. Everts kijkt nagelbijtend toe, kent zijn tijd evenmin maar denkt ongetwijfeld wat wij allemaal denken: de C4 lijkt en klinkt vooral sneller dan de discrete KTM-ééncilinder.

Red Bull 7

Een eeuwigheid later komt de verlossing: de officiële tijden luiden 49,07s en 49,17s in het voordeel van de uitdager. Want Red Bull mag dit spektakel dan wel organiseren, het idee stamt van Everts die zich als co van Loix danig geamuseerd heeft tijdens de Legend Boucles de Spa. Op de afsluitende persconferentie bekent de Limburger de competitie weldegelijk te missen, ook al is hij in de wolken om waarschijnlijk de enige te zijn die Loeb dit jaar zal verslaan. Kan moeilijk anders als je in de bocht vonken trekt met de voetjes op spiegelgladde kasseien. Respect.

Red Bull 8

[Foto’s: Ken Divjak, Video: Red Bull]