Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

ferrarirange

Op de F430 na is het contemporaine Ferrari-design verre van baanbrekend

Ferrari – laat het ons daar vandaag eens over hebben. Niet over het roemrijke verleden, wel over de dubieuze stijlrichting die Het Steigerende Paard de laatste jaren is ingeslagen. Want met uitzondering van de compacte F430 is het mijns inziens lang niet meer je dat in Maranello; de California is een Japans afkooksel op zijn best, de gebroeders 599 en 612 veel te conservatief en de voor dit jaar geplande F142 (codetaal voor de 430-vervanger) ronduit -errr- dubieus…

ferrarif1421

Goed genoeg voor een supercar, maar ook voor een ‘Cavalino Rampante’?

Tenminste als bovenstaande impressie de realiteit benadert. De anonieme auteur zou deze schets uit gesprekken met Ferraristi en spionagefoto’s van prototypes gedestilleerd hebben; waarheidsgetrouw genoeg voor een publicatie in het Amerikaanse Car & Driver, maar tegelijkertijd een duidelijke indicatie dat de stilistische donderwolk nog altijd boven Modena zweeft. Maak alvast een kruisteken dat dit niet de nakende F400 is  (of F450/F500 afhankelijk van de badgelogica die Ferrari volgt), want dan mag er van mij een vacature op Ferrari.com.

ferrari-millechili

Het ‘Mille Chili’ Concept uit 2007: origami-Enzo met ‘groene’ ambities

Aan de goednieuwskant zouden de ideeën van Ferrari’s Mille Chili, de kartonnen Enzo-miniatuur “boordevol groene technologieën”, verder leven in de F142. Met name verschuifbare pedalen beter dan zware stoelmechanismen, aluminium-composieten voor chassisonderdelen en actieve aërodynamica uit de Formule 1 zouden het gewicht dichter bij 1000kg moeten brengen. Of tenminste: minder dan de 1250kg die de F430 vandaag in de weegschaal legt. En dat terwijl het vermogen naar pakweg 500pk stijgt – of dat nu uit een geblazen 4.0 dan wel uit een atmosferische 4.5 V8 gepuurd wordt.

ferrarif142b

KERS heeft de F142 niet, en stilistische PIT nog minder

Voor een straattoepassing van KERS, het Kinetic Energy Recovery System dat vandaag al in de F1 gebruikt wordt, is het volgens insiders nog te vroeg. Temeer daar de batterijen gemakkelijk 35kg aan het afgetrainde gewicht van de F142 toevoegen. Wel zeker is de implementatie van de automatische bak met dubbele koppeling zoals gezien in de  cabrio-coupé California én een manuele optie. Want ondanks de populariteit van stuuurflippers ziet zelfs Ferrari (opnieuw) in dat een traditionele zesbak een absolute must is. Als ze dat nu ook eens van baanbrekend design zouden vinden…

[Impressie & spionagefoto: Car & Driver Magazine]