Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Wie Brabham zegt, denkt Formule 1. Excentrieke F1 zelfs, want het Britse team was niet te beroerd om de meest onmogelijke innovaties op het GP-circus los te laten. Zoals er waren: windtunnel-aërodynamica in 1963 (!), carbon-keramische remmen in 1967 (!!) en een downforce-ventilator op Niki Lauda’s BT46 in 1978 (!!!). Het zal dan ook niet verwonderen dat Gordon Murray van McLaren-faam er de touwtjes in handen had, ook al kwam daar een abrupt einde aan toen Brabham de F1 in 1992 vaarwel zei. Vandaag duikt de legendarische naam opnieuw op, zij het niet op het circuit maar op de weg ernaartoe – in een BMW M3-silhouet.

64829153_94338e381d

Vooraleer we in de specs van deze herwerkte M duiken, even dit: het nieuwe Brabham heeft geen fluit te maken met de renstal die anno 1962 demarreerde. De huidige eigenaar tikte het merk pas in 2006 op de kop, inclusief de historische typebenamingen ‘BT’ met twee cijfers erachter. De ’92’ van deze getunede M3 knoopt dan ook niet aan bij de laatste BT60-racer van 1992, maar verwijst naar de E-cijfers van de contemporaine E92 3-reeks.

64829155_9e32c5e802

En toch is de Brabham BT92 geen dertien-in-een-dozijn M3. Daarvoor zorgen nooit geziene motorwijzigingen die quasi niets van de originele onderdelen onaangetast laten. Eindresultaat zijn 508 in plaats van 420 paarden uit een tot 4,4 liter uitgeboorde versie van de goddelijke BMW V8. Topsnelheid? 303km/h. Maar daar eindigt het niet; op de deuren en het dak na is er geen enkel paneel meer origineel maar consequent geruild voor een hertekend exemplaar in carbon. Doe er nog een verstelbare schokdemper-set bij, en de B92 gaat waar BMW uit economische overwegingen niet heen wil: naar een lichtere én snellere M3 CSL.

64829151_962988f3e9

Blijft alleen de vraag in hoeverre het nieuwbakken Brabham erin slaagt om de sublieme M3 te verbeteren. (Nog) Niet mijlenver als het aan AutoBild ligt – het eerste magazine dat de BT92 aan de tand mocht voelen: “Met passagiers op de achterbank schuren de banden tegen de wielkassen terwijl de vergevingsgezindheid van de set-up duidelijk lager ligt.” Kinderziektes die Brabham zeker zal oplossen en mijns inziens niet opwegen tegen het grootste probleem van de BT92: aan een M3 raak je niet. Doe je dat wel, dan is je naam BMW en luistert het resultaat naar de mythische lettercombinatie Coupé Sport Leichtgewicht. Punt.

[Bron & Foto’s: Autobild.de]

Er is maar één constructeur die de M3 kan verbeteren, en dat is BMW zelf. Helaas…

bmwm3csl