Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

lambomurciesv

Komt Car Magazine met een Lamborghini-special, dan wijden ze niet hun hele editie aan de machtige SuperVeloce op de cover maar pikken het beste uit het 46-jarige bestaan van de Italiaanse supercar-bouwer. Zoals de bloedgeile Estoque-vierdeurs die nog altijd tussen leven en dood bengelt, of de oneindige collectie weetjes die de Britse redactie sinds 1963 in Sant’ Agatha sprokkelt. Hier gecondenseerd tot vijf faits divers om vanavond op café mee uit te pakken.

In willekeurige volgorde:

1. Eerst tractoren, daarna auto’s – maar dat was oorspronkelijk niet het plan

lamboweetje1

Net als bij Porsche was de eerste Lamborghini geen auto maar een tractor die Ferruccio zelf uit Amerikaans legermateriaal assembleerde. Tegen 1960 had hij er genoeg gebouwd om zich een Ferrari te veroorloven en meteen bij Enzo te gaan klagen dat de koppeling te zwaar was (alsof die van hem lichter waren, nvdr.), waarop Il Padrone antwoordde dat het niet aan zijn pedalen maar aan Ferruccio’s stuurmanskunst lag. Uit wraak zou Lamborghini daarna op auto’s overgeschakeld zijn, al is dat maar de helft van de waarheid; Ferruccio wou in eerste instantie namelijk helikopters bouwen, maar kreeg geen vergunning van de Italiaanse overheid.

2. Zo Duits als een Beier in Lederhosen – op een paar exemplaren na

lamboweetjes2

Lamborghini mag vandaag in handen van VAG zijn, het eerste contact met Duitsland dateert van 1977 toen BMW het lumineuze idee had om zijn M1 supersporter door Sant’ Agatha te laten bouwen. Zes exemplaren en een heleboel miserie later verkaste de productie naar München waar de rest van de 400 M1’s voltooid werd. Net op tijd trouwens, want kort daarna tuimelde Lamborghini in een eerste van vele crisissen.

3. Tractoren, auto’s, helikopters en… een platenlabel?

lamboweetjes3

Na het financiële fiasco van eind jaren ’70 belandde het merk in handen van de 25-jarige Patrick Mimran. Die slaagde er samen met zijn broer in om het roer om te gooien (vooral dankzij de centen van papa Mimran) en verkocht het merk met ferme winst aan Chrysler – gesteund door de succesvolle Jalpa V8 en talrijke Countach-evoluties. Dat hij ondertussen ook het muzieklabel Lamborghini Records oprichtte, is minder bekend. Tenzij er fans van Steve Hackett in de zaal zitten!?

4. Nog een dipje in de Lambo-geschiedenis: de LM002

lamboweetje4

Naast een dubieus platenlabel hadden de gebroeders Mimran nog een ander hobby: de LM002 oftewel Lambo’s antwoord op alle fleetaanvragen van dictatoren als Kolonel Gaddafi en Uday Houssein. Zoals bovenstaande foto bewijst, ontdekten Amerikaanse soldaten de LM van Houssein in 2004 – maar aangezien niemand van hen iets van auto’s kende, bliezen ze het gedrocht op tijdens een anti-autobom oefening. En maar goed ook.

5. Ziet er nep uit maar is weldegelijk echt: de Lambo Coatl

lamboweetjes5

Onder de vleugels van Mark Kimberley, nu baas van Lotus Cars maar in 1995 nog aan het hoofd van Lamborghini, was het ook niet allemaal rozengeur en maneschijn. In een act van volslagen waanzin verpatste hij de rechten op de Lamborghini-naam gedeeltelijk aan de Argentijn Joan Ferci die er in Zuid-Amerika mee mocht doen wat hij wou – en dat nog altijd doet zoals de mislukte Coatl hierboven bewijst, één van drie modellen (de andere zijn de Eros en de Alar) die officieel met een briesende stier op de kap verkocht mogen worden.

[Inspiratie: CarMagazine.co.uk]