Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Harten winnen, daar is het de automobielindustrie om te doen. Kinderspel voor roemrijke namen als Ferrari en Maserati maar minder evident voor gewone constructeurs die op catchy achtervoegsels teren om hun gamma met de nodige sex-appeal te injecteren. Een wapenfeit dat ook Mitsubishi niet is ontgaan. Want waar de term Ralliart vroeger alleen in WRC-kringen circuleerde, duikt de motorsportafdeling nu ook op straat op. En wel op de gefacelifte Mitsu Colt Ralliart. Stato!

mitsucoltralliart7

Bekijk de Colt vanop afstand en je krijgt de indruk dat Mitsubishi het woord ‘facelift’ letterlijk heeft genomen; de neus is naar het agressieve voorbeeld van de Lancer gestileerd terwijl de achterkant de meningen blijft verdelen. Nochtans is dat de kant waar de meesten naar zullen gapen wanneer de Ralliart zijn 150pk (voor 1090kg) loslaat en zowel atmosferische als turboconcurrenten op een hoopje rijdt. De 7,6 tellen naar de 100 doen het gecompromitteerde uiterlijk dan ook bijna vergeten – en bovendien: de courantere driedeurs ziet er stukken gelikter én een pak sportiever uit.

mitsucoltralliart8

Straffer nog: was de vijfbak niet zo onhandig (vooral van één naar twee), dan zou er gemakkelijk nog een halve seconde vanaf kunnen. Gecombineerd met de diepe uitlaatbrom en het zware stuur doet de Colt zijn Evo-impressie alle eer aan – al missen de stoelen wel steun die de Recaro’s van de Lancer bieden. Over dat stuur valt er trouwens meer te zeggen, niet in het minst dat het van de Punto Abarth geleden is dat we ons nog zo in het zweet gewerkt hebben. Waarom de Japanse ingenieurs er zoveel gewicht in gestoken hebben, is minder evident. Na overleg met Richard Meaden (de Brit die Evo Magazine mee oprichtte en nu het mooie weer bij Driver’s Republic maakt) blijkt dat enerzijds om de weinige koppelreacties van de 1.5 viercilinder te maskeren, anderzijds omdat constructeurs stuurgevoel hoe langer hoe vaker met stuurgewicht verwarren. Nauwelijks kritiek die enkel op Mitsubishi te spuien valt, maar een algemene constatatie die zelfs Audi S-modellen treft.

mitsucoltralliart1

Eenmaal op snelheid valt het stuurgewicht mee en reageert de demping sportief. Daarvoor zorgen stilaan atypische zestienduimers die bij regen misschien minder grip genereren maar de limieten wel aangenaam toegankelijk maken. Limieten die Mitsubishi liever niet overschreden ziet, want de knop om het ESP te desactiveren is zoek. De enige manier om de Colt te doen dansen, is hard op de rem insturen en de achterkant heerlijk licht voelen worden – net als bij de Cinquecento Abarth. En nu we het er toch over hebben: in standaard specificatie hinkt de 1.4 Tjet van FIAT niet alleen qua vermogen maar vooral qua goesting om naar de begrenzer te knallen achterop. Intuïtief aan 5.500t/m schakelen is dus niet aan de orde en zelfs uit den boze als je de cijfers van Mitsubishi wilt evenaren. Al had een tikkeltje meer trekkracht onder de 2.000 toeren welkom geweest in haarspeldsituaties.

mitsucoltralliart2

Haal er nog wat concurrenten bij en de Colt staat wel degelijk zijn mannetje. De vraag is alleen: welke concurrenten? Richard is van mening dat de Ralliart tegen mini-hatchbacks als de Renault Twingo RS, Suzuki Swift Sport en bovenvermelde 500 Abarth moet gequoteerd worden. Maar daarnaast is hij een voetbalveld ruimer (zeker als vijfdeurs), een stuk duurder (€19.490 om exact te zijn) en een fors pak krachtiger (zelfs in vergelijking met de Abarth). Daarom lijkt de Opel Corsa GSI van 19.774 euro een beter benchmark om de Colt in België aan te toetsen. Die is een stuk speelser maar laat zich niet zo gemakkelijk hanteren als de Mitsubishi – vooral door minder progressieve pedalen en een moeilijk doseerbare boost. Kwalen waar de Colt met een perfecte ergonomie en een goed gemapt gaspedaal weinig last van heeft.

mitsucoltralliart5

Kortom: de Colt Ralliart is een nieuwkomer waar je je danig in kan vergissen. Op basis van zijn voorkomen, moeilijke bak en zwaar stuur is het gemakkelijk om hem na een korte rit af te schrijven als ‘goed geprobeerd’. Maar dat zou de allereerste straat-Ralliart te kort doen. Vooral als je na die lauwwarme openingsdate volhoudt en en een hatchback ontdekt die gedegen stuurt en als geen andere in zijn klasse presteert. De vraag is alleen of de interimpositie die de Colt inneemt (geen junior maar ook geen senior hot hatch) zo interessant is. Coolcats zullen ongetwijfeld voor de Abarth gaan terwijl sadomasochisten de Twingo RS preferen en stuurliefhebbers de Swift Sport ambiëren. Nog gezwegen van het feit dat 20.000 euro dwars in de vuurlijn van de meest evenwichtige bom van het moment ligt: de Clio RS Cup. En daarom vrees ik dat de Colt Ralliart altijd een slachtoffer van ‘onbekend is onbemind’ zal blijven – tenzij jullie onze raad volgen en er een (lange) testrit mee boeken.

mitsucoltralliart6

[Foto’s: Ken Divjak – Meer info op Mitsubishi.be]

Plus Min
+ Ideaal voor de nachtploeg – Minder overdag

Weggecijferd

Motor 1.5 4-in-lijn turbo
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 150 pk
Koppel 210 Nm
Gewicht 1090 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 7,6 s
Topsnelheid 210 km/h
Gem. testverbruik 9,2 l/100 km
Prijs 19.490 euro
Fiscale PK 8

Verdict

7 op 10