Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Een laatste winterprik, een Franse Aston-lookalike en een dagje grandeur in La Ville Lumière – dat zijn de ingredienten van deze minitrip met Renault’s nieuwe coupé. Uiteraard bemand met een kwartet DRIVR’s aangezien de marketeers prat gaan op een volwaardige vierzitscoupé met innovatieve technologie; ons fotomodel stuurt met alle vier de pootjes en grommelt V6-melodieën door een gescheiden uitlaat. Met de wekker op Veel Te Vroeg, de Guide de France in de aanslag en een tot de nok gevuld interieur kon deze dagtrip dan ook maar één bestemming hebben: Sarkozy’s uitgeregende Parijs.

rlc11

Er zijn minstens drie redenen waarom de Laguna Coupé zoveel bekijks geniet. Uiteraard zijn er die een nieuwe Aston denken te zien om pas bij het nakijken hun aha-erlebnis te hebben. Verder blijkt de Coupé na een dagje laveren in het epicentrum van de Franse automobiel nog altijd zeldzamer dan goud; we zagen er geen andere in twaalf uur Parijs. En ten slotte moeten we unaniem erkennen dat Laguna’s coupéderivaat gewoonweg mooi is. De prominente grille met Zagato-allures, de langgerekte achterlichtblokken, de elegante daklijn en fraai geboetseerde heupen tonen de Créateur d’Automobiles op zijn best en tevens alles wat die gewone Laguna ontbreekt – of het nu de berline dan wel de station betreft.

rlc1

Dat een ganse dag coupé-en met vier zelden een Godsgeschenk is, zullen ze achterin geweten hebben. Royale hoofdruimte moet wijken voor een sensueel poepje terwijl de motoren van de elektrische zetels de voetruimte geniepig compromitteren. Op het eind van de trip hadden de kleintjes dan ook minder geheimen voor elkaar dan de flapuits van Temptation Island. Geen volwaardige maar eerder een occasionele vierzitter dus, aldus onze verkrampte achterbank. De rest van het interieur trekt de kaart van de gemengde gevoelens: schaamteloos knip- & plakwerk uit de gewone Laguna vreet nu eenmaal aan de finesse die de elegante buitenkant uitstraalt. Terwijl het voor 44.250€ (inclusief opties) gerust iets meer mag zijn; het stuurwiel met goedkoop zilverkleurige spaken, de tik-tik plastic stuurhuismaterialen en de foutloos gekloonde middenconsole… dat doen ze in Duitsland nog altijd beter. Gelukkig tekent de handenvrije startkaart nog altijd even praktisch, de op BMW’s I-Drive geïnspireerde navigatiebediening iets minder. Het Carminat DVD-navigatiesysteem was in ons testmodel trouwens gekoppeld aan een hoogwaardige Bose-installatie die fijn is om op de tonen van Piaf te flaneren maar ronduit subliem om de basdrum van Channel Zero te laten exploderen.

rlc3

Het door RenaultSport ontwikkelde 4-Control-Systeem overtuigde eerder al. Bij snelheden lager dan 60 km/u draaien de achterwielen een paar graden in tegenovergestelde zin (ideaal om Vespa-kapriolen in Montmartre uit te halen), bij hogere snelheden resulteren de meesturende achterwielen in een iets hogere onderstuurdrempel (maar vooral in een geruststellende stabiliteit). Minpunt van deze techniek is de nerveuze rechtuitstabiliteit door een hypergevoelig stuur dat een continuüm aan minicorrecties verlangt. Al is dat klein grut vergeleken met het gemis aan zuivere stuurfeedback van de hele inrichting, een gekend fenomeen bij het gros van de contemporaine elektroservo’s.

rlc10

Desalniettemin etaleert het geheel een gezonde portie rijplezier. De Laguna Coupé reageert lichtvoetig, voorspelbaar en efficiënt dankzij de geslaagde combinatie van 4-Control, een speelgraag (maar niet-schakelbaar) stabiliteitsprogramma en 18-duims ContiSportContact 3’s. Pas wanneer de zware zespitter de neus in onderstuur dwingt, vervalt het homogene geheel in conservatief onderstuur waarbij de tekortkomingen van de voorwielaandrijving aan het licht komen. Letterlijk dan, want het ganse infotainmentscherm flikkert roder dan een uitzinnige hooligan. Kortom: een rustige jongen die echte rijdynamiek uit Bayern links laat liggen maar vervangt door gripgrage en ultradirecte koersveranderingen.

rlc6

Parijs tikt ondertussen verder. De Mobutu-achtige klanken van Radio Afrique leiden ons via Moulin Rouge naar Montmartre waar de typische laissez-faire/laissez-passer-sfeer moet wijken voor assertieve off-the-line starts. En net daar wringt het schoentje. Niet door de 3.5 V6 met 237 pk, want die reageert van nature eerder onstuimig (dank u, Nissan 350Z). Het sportieve stemgeluid is er ook nog maar zit verscholen boven de 4.000 t/m terwijl de automatische zesbak an sich evenmin fouten begaat. De Aisin-transmissie verleidt met een comfortabele werking en een gezapige programmering waardoor vooral de mapping van het gaspedaal de aandrijflijn ondermijnt. Zwakke punten scoort de Coupé vooral bij het wegrijden waar de goede verstandhouding tussen gaspedaal, koppelomvormer en (toch nog nerveus) motorblok compleet onbestaande lijkt. En dat resulteert uiteindelijk in schokken in de aandrijflijn, een overijverige tractieassistent of een start in slow-motion. Vervelend en ongepast in een luxe-cruiser.

rlc8

Maar hoe dan ook: deze nieuwe coupéstrijder verdient het nodige respect (zeker als je bedenkt dat de laatste Renault coupé naar de naam Fuego luisterde), ook al is de benzine-V6 niet het chef d’oeuvre van de menukaart. Die eer gaat naar de vierwielgestuurde dCi-versies die de killer looks, exclusiviteit en de zenbeleving met de topversie delen zonder de belangenvermenging waar de V6 mee kampt. Want terwijl de automaat de kaart van het comfort trekt, gaat de agressiviteit van het gaspedaal resoluut voor de kwajongen. En daardoor scoort de Laguna Coupé 3.5 V6 auto een gezond gemiddelde van 3 R‘s rond.

rlc4

[Foto’s: Jeroen Peeters – Meer info op Renault.be]

Plus Min
+ Smaakvoller dan Deutschland – Plastic for Life

Weggecijferd

Motor 3.5 V6
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 237 pk
Koppel 330 Nm
Gewicht 1600 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 7,4 s
Topsnelheid 244 km/h
Gem. testverbruik 11,6 l/100 km
Basisprijs 38.950 euro
Fiscale PK 18

Verdict

6 op 10