Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

audisportquattro

De Audi SportQuattro is wellicht de coolste ringdrager ooit.  224 keer gebouwd en 306pk sterk diende hij als homologatiespecial voor de brutale S1-rallywagen die vierwielaandrijving definitief van de akker naar het asfalt bracht. Daarbij was de verkorte Quattro in 1984 ook de duurste productiewagen totdantoe (een 911 kostte met 50.000€ nauwelijks de helft) en wel een die tot vandaag als beste Ingolstädter überhaupt geldt. Voel je al waar dit naartoe gaat?

Georg Kacher, de Europese topredacteur van Car Magazine, gaat er prat op dat Audi in 2012 met een nieuwe SportQuattro komt. Die zou gebaseerd zijn op de huidige S5 coupé maar dan met een handvol exclusieve addenda: volledig nieuwe panelen, een indiscrete achterspoiler, dikker C-stijlen, uitgeklopte dorpels en wielkasten (voor standaard 20-duimers) alsook kortere bumpers om het profiel van Project Anniversario duidelijk van de A5 Coupé te onderscheiden.

audisportquattro1

De werknaam van dit geheime project dat niet in de VAG-gebouwen ontwikkeld wordt om perslekken te voorkomen (goed bezig, nvdr.) laat vermoeden dat Audi de SQ als verjaardagscadeau voor zijn 100-jarig bestaan in juli plant. Of beter: plande aangezien de lancering van het concept door de economische crisis uitgesteld is tot volgende jaar wanneer Quattro zijn 30ste verjaardag viert. Hoedanook: de spannendste Audi in decennia zou er daadwerkelijk binnen drie jaar komen, aangedreven door ofwel een 425pk sterke 3.0 zescilinder biturbo (zoals die van de nieuwe S4), ofwel een 400pk sterke vijfcilinder (zoals die van de Audi TT-RS) – beide goed voor een pk-gewichtsverhouding gelijk aan die van de R8 V10.

Om dat ambitieuze doel te bereiken, moet de zware S5 240 van zijn 1640 kilo’s kwijtspelen. Volgens de ingenieurs mogelijk dankzij perspex achterruiten, een gepluimde aandrijflijn, lichtere stoelen, spartaanse trim en die gewijzigde bumpers en panelen. Verder gist de impressie van Car ook naar de frontale luchtinlaten van de oude SportQuattro én de uitgefade ringen op de deur zoals vroeger in de racerij gebruikt. Geitenwollensokkendragers contenteren zich met Audi’s KERS-systeem dat ‘Flybrid’ gedubd wordt en zeker op de nieuwe SportQuattro zal figureren. Nu alleen maar hopen dat ze de inflatie-index niet consequent toepassen in Ingolstadt, want dan zou de SportQuattro op een nierverslindende 180.000€ uitkomen…

[Bron: Car Magazine, Impressie: Auto Bild/Huckfeldt]

Niet mis voor een oudje uit 1984, toch?

Share Button