Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het stereotyp ‘Johnny’ bestaat niet in het Duits. Onze oosterburen hanteren het etymologisch geladen ‘Mantafahrer’ dat naar een bespoilderd verleden en foute nektapijten verwijst. Een verleden dat hen duidelijk na aan de hals ligt, want het Opel Performance Center zweert nog altijd bij Tupperware als het op zijn snelste modellen aankomt. Ook zo bij de Corsa OPC die zijn roeping allerminst onder stoelen of banken steekt – maar dat hoeft ook niet met 192pk en 266 Nm voor 1200kg gewicht. Gaz!

_mg_2790

Naast zijn turbokoppel heeft de Corsa nog een andere troef: het is de eerste Opel die van meet af aan als OPC-variant geconcipieerd werd. Bij de Zafira en Astra werd de specialisten uit Rüsselsheim pas later in de ontwikkeling betrokken, wat hun dagelijkse bruikbaarheid niet altijd ten goede kwam. Meteen de reden waarom de Astra Nürburgring de duimen moest leggen tegen de gepolijste Focus ST, ook al complimenteerden we Opel met “de ballen om een zo compromisloze racer als de OPCn te realiseren”. Dat compliment moet ik vandaag herzien naar “de prestatie om een zo toegankelijk pakket als de Corsa OPC te realiseren”, want zelfs je schoonmoeder kan met deze hatchback overweg.

_mg_3023

Of ze evenwel van de standaard Recaro’s houdt, is een ander verhaal. Die zijn nogal hard van zit, belemmeren het zicht naar achteren maar geven de binnenruimte een cachet dat perfect bij de buitenkant past. Net als het He-Man stuur en dito versnellingspook trouwens, ook al is de rest van het interieur tot in de puntjes afgewerkt met gekleurde verluchtingsmonden en zwarte pianolak. Maar genoeg over de esthetica, tijd om te rijden. En dat doet de Corsa als een straatvechter in een boksring: snel, heftig en met lak aan alle conventies. 7,2 tot honderd dekt de lading dan ook nauwelijks – deze OPC gaat in eender welke versnelling en bij eender welk toerental hard. Vraag dat maar aan de verzamelde uitdagers die tijdens de testweek in een galm Darth Vader achterbleven.

_abc2403

Anderzijds impliceert de term straatvechter ook dat de Corsa OPC minder subtiel te werk gaat, niet in het minst door het elektronische gaspedaal dat de gasinput bij lage toeren overdrijft. Minder dan de aan/uit-knop van de Astra OPC, maar nog altijd merkbaar en volkomen onnodig. Verder voelt het elektro-hydraulische stuur (bij normale snelheden) te licht aan om de beschikbare grip te quoteren terwijl er in korte bochten resoluut koppelreacties optreden. Kortom: de Corsa OPC is duidelijk op de Nürburgring ontwikkeld waar snelle bochten hand in hand gaan met een ingetrapt gaspedaal en de zwaardere stuurbekrachtiging die boven de 100km/h inzet. In die setting komen het meesturend kontje en de sublieme remmen trouwens goed van pas, het onhandige koppelingspedaal dat iedereen tot een L-drager degradeert minder.

cliorscup

Maar… DRIVR zou DRIVR niet zijn om het daarbij te laten. Bovendien woedt er op de redactie al weken een discussie over geblazen versus atmosferisch vermogen. En dat bleek het ideale excuus om onze favoriete niet-turbo erbij te halen: de Renault Clio RS Cup met 197pk uit 2000 naakte cc’s. Het behoeft immers geen uitleg dat een bestaande motor van drukvoeding voorzien veel gemakkelijker is dan een nieuwe met een hoog specifiek vermogen te ontwikkelen – zowel om de emissienormen te halen als om het verbruik te drukken. Maar levert een turboblok ook dezelfde betrokkenheid als een hoogtoerig exemplaar?

_mg_3258

Als nostalgische atmogek ben ik de eerste om toe te geven dat turbo’s wel degelijk een plaats hebben op de drukke wegen van 2009. Want wie de Clio RS ten volle wil genieten, moet de naald onverwijld over de 5.500t/m draaien om de nekharen te doen tintelen. De Corsa van zijn kant imponeert zelfs op de kortste stukken zonder de halve straat te alarmeren. Anderzijds sukkelen de meeste turbo’s met een moeilijke doseerbaarheid bij het uitkomen van bochten: insturen OK, apex vinden ook maar net als je op de limiet wil uitaccelleren spoelt de turbo op om de voorwielen met een ongezonde dosis onderstuur te overweldigen. Het enige wat dan nog rest, is gas lossen om de Clio op de volgende rechte weer voorbij te gaan.

_mg_3034

Bekijk het filosofisch en niet-turbo’s zijn de organischere van de twee – de verbinding tussen DRIVR en machine ongecompromitteerd. Denk 100 toeren en je krijgt 100 toeren, alsof de chauffeur integraal deel uitmaakt van de aandrijflijn beter dan van een turbine die bij momenten van de pure rijbeleving afleidt. Een beleving die niet heter dan in de RS Cup komt, met zijn goedkoop interieur, manuele spiegels/airco/vensters en onklopbare prijs-per-grijnsverhouding van 18.950€. Want Opel mag dan wel de beste OPC totnogtoe neergezet hebben – als je ongefilterd wilt rijden, dan is er vandaag niets beter dan een Clio Cup. En laat dat nu net géén turbo zijn.

_mg_3110

[Foto’s: Jeroen Peeters, Ronen Segers & Renault]

PS: We hebben de gefacelifte Clio RS met Cup-chassis ondertussen al gereden (dus niet de échte Cup die zich tegenwoordig nog sterker van de ‘gewone’ RS onderscheidt), en die voelde minder intens aan dan de Cup van hierboven. Zeker de moeite dus om te zien of er nog ergens een pre-facelift Cup op stock is, want die is ronduit subliem en misschien wel met een serieuze korting te hebben.

OPEL CORSA OPC

Plus Min
+ Verslavende turbokick – Bling Bling

Weggecijferd

Motor 1.6 4-in-lijn turbo
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 192 pk
Koppel 230 – 260 Nm
Gewicht 1203 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 7,2 s
Topsnelheid 225 km/h
Gem. testverbruik 8,9 l/100 km
Prijs 24.548 euro
Fiscale PK 9

Verdict

8 op 10


Renault Clio RS Cup (pre-facelift)

Plus Min
+ Onklopbare prijs/grijnsverhouding – Err…

Weggecijferd

Motor 2.0 4-in-lijn
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 197 pk
Koppel 215 Nm
Gewicht 1204 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 6,9 s
Topsnelheid 223 km/h
Gem. testverbruik 10,8 l/100 km
Prijs 18.950€ (facelift)
Fiscale PK 11

Verdict

10 op 10

Share Button