Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

UPDATE: Videotest van de Panamera Turbo in de comments!

Drie jaar. Zolang moesten de Panamera-ingenieurs hun 911-sleutels inleveren om de concurrentie door en door te leren kennen. Benchmarks die uitzonderlijk niet uit één categorie kwamen maar uit verschillende autosegmenten: de Mercedes S-Klasse voor zijn limousine-capaciteiten, en de BMW M5 voor zijn rijdynamisch talent. Maar zijn de mannen van Stuttgart er daadwerkelijk in geslaagd om  – naast een controversieel design – ook een verbeterde Mercedes M5 neer te zetten? Dat mocht Car Magazine vorige week als eerste ontdekken, hier aangevuld met een rits huiseigen bemerkingen.

panamera2

De receptuur voor niet-911’s is genoegzaam bekend; men neme de neus van Ferry’s icoon, ramt er eenderwelke body tussenin en eindigt achteraan met het kontje van Porsche’s lieveling – klaar is kees. Bij de Cayenne resulteerde dat in een fysische onmogelijkheid die de vigerende wetten volledig op zijn kop zette maat toch gelikt presteert. Kortom: een 911 met een obesitas-probleem maar absoluut de juiste genen. Al geldt dat niet meteen voor de Panamera aldus redacteur Barry: “The Panamera S, however, doesn’t drive like a 911 wrapped in a gran turismo body. That’s not necessarily a bad thing in itself, but this is certainly the least Porsche-like of Stuttgart’s five-car model range”.

panamera1

Ter info: de S met 400 atmosfersiche pk’s komt als eerste op de markt en zal pas later gevolgd worden door snedigere versies met meer vermogen en een sportievere afstelling van de (optionele maar vaak aangevinkte) air suspension. Totdantoe zullen kopers het moeten doen met “a waterbed-wallowy, comfort-focused ride that’s more reminiscent of an S-Class, while the test car’s servotronic steering sacrifices that intimately detailed Porsche feel at the straight-ahead in favour of some artificial-feeling sneeze-factor slop”. Het moet verdorie van de door Volkswagen geïnspireerde 914 geleden zijn dat ik zulk jargon nog in een Porsche-test zag opduiken…

panamera3

Maar niet te vroeg getreurd. Moderne vierwielers zijn dermate hoogtechnologisch dat één knopdruk vaak met een  wereld verschil correspondeert. Subtiliteiten die Barry als geen ander kan quoteren dankzij de aanwezigheid van een gelijkaardige Cayenne (ook al ben ik er zeker van dat Porsche zich die keuze van fotowagen ondertussen danig betreurt): “To check I’m not going mad I jump into our Cayenne GTS camera car and instantly go quicker (same engine, remember) because, from that high driving seat it’s easier to place, and handles, steers and stops in a reassuringly balanced, perhaps more Porsche-like manner”.

panamera4

Samengevat slaagt Porsche er vooralsnog niet in om een betere Mercedes M5 te produceren, ook al munt de Panamera S uit als supercomfortabele cruiser zoals elders in het artikel geïllustreerd. Alleen verwacht je toch meer dan gewoon ‘goed’ van een wagen waarvoor alle ontwikkelingswetten (van eindeloos testwerk in Death Valley over bovenvermelde benchmarking tot lange circuitsessies op de  ‘Ring) herschreven werden. Zeker als het resultaat – aldus Car Magazine – noch aan de S-Klasse, noch aan de M5 kan tippen: “The Panamera is a highly appealing car – fast, comfortable, exceptionally refined, practical, frugal, very well built. Yet this model, this comfort-oriented spec, doesn’t quite show it in its best light. An S-Class is better to experience from the back seat, an M5 a far more engaging steer”. Over naar de Panamera Turbo dan maar, of beter – de nog te bevestigen Lamborghini Estoque. Want het oog wil in deze prijsklasse verdorie ook wat…

[Quotes: Ben Barry voor Car Magazine]