Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Auto’s worden niet duurder. Dat beweren tenminste financieel analisten die een duidelijk verschil zien tussen de prijsstijging van een brood en die van een wagen. Sterker nog: laatstgenoemde is volgens hen volledig uit de lucht, en daarvoor citeren ze voorbeelden als de Alfa Romeo 33 die in 1983 600.000 BEF kostte terwijl een turbo-MiTo vandaag nog altijd 15.000€ opbrengt. Een interessante denkpiste, oordeelden we hier bij DRIVR, en regelden pardoes een nieuwe Subaru Impreza Boxer Diesel ‘Sport’ en een oude Impreza GT Turbo om te zien of je nog altijd evenveel waar voor je centen krijgt.

f1030034

De toevoeging van een turbo promoveerde Fuji Heavy Industries, maker van alle dingen Subaru, in 1994 pardoes van Kortenbos naar Corsica. Toen wijlen McRae en Burns ook nog eens de ene rallytitel na de andere begonnen te scoren, was het pleit beslecht: Subaru zou voor eeuwig in het collectieve octaangeheugen gegrift staan. Temeer daar Fuji elke evolutie met een straatversie complementeerde om rallyfanaten als lezer Koen de kans te geven om voor één miljoen Boudewijns een stukje rallygeschiedenis in huis te halen dat in 6,3 seconden naar 100 spurtte. Meer dan genoeg om een bad-ass imago uit te bouwen dat vooral onder criminelen bekend was; het aantal gestolen exemplaren waarmee later een overval gepleegd werd, was bij geen enkele constructeur hoger.

f10100161

De reden daarvoor is nog steeds duidelijk: de Impreza GT Turbo gaat poepsimpel hard. Grip en stabiliteit zijn dankzij de permanente (en voor Subaru: onvoorwaardelijke) vierwielaandrijving hoog – en als je eenmaal gewend bent aan het zware ontkoppelingspedaal en de logge vijfbak, dan liggen dartssnelheden altijd binnen handbereik. Doe er nog de charismatische roffel van de boxermotor bij (nog zo’n onvoorwaardelijk Subaru-trekje) en bekijks is zelfs vijftien jaar na datum nog gegarandeerd. Althans tot de toeschouwers een blik in de binnenruimte werpen; die heeft de tand des tijds ondanks Recaro-achtige kuipen allesbehalve doorstaan en kan op zijn best als een oase van plastiek omschreven worden. Verschrikkelijk plastiek om exact te zijn, met enkel een opsteker voor de witte wijzerplaten die bewijzen dat de perfect gebalanceerde tweeliter nog altijd 7.000 toeren aankan.

f10100101

Bekijk dit familietreffen vanop afstand en één ding wordt duidelijk: Fuji heeft de iconische vierdeursconfiguratie opgegeven voor een praktischere vijfdeursvariant. Niet omdat het cliënteel daarom vroeg (integendeel zelfs), maar omdat de compactere dimensies van de hatchback een vereiste waren om andere WRC’s van het genre Focus en C4 te beconcurreren. En dat is een beslissing die Subaru zich ongetwijfeld beklaagt, aangezien de stekker recent onverwijld uit de WRC-operatie ging. Hoe dan ook, we moeten het vandaag met de nieuwe Impreza doen, ook al doet die het op zijn beurt met een icoon minder: de geblazen benzine-WRX. Kort aangeboden op de Belgische markt moest die al snel wijken voor de 276pk sterke STI die het sportgamma bovenaan afsluit. Blijft er over als vaandelvrager van de Turbo-traditie: de Impreza Boxer Diesel Sport. Als in zelfontbrander. En veel vooroordelen.

f1000028

Ik ga er dan ook geen doekjes om winden: de nieuwe mist resoluut de charme van de oude. Want ook al ziet hij er in Sport-uitvoering ondubbelzinnig als de jonge vaandeldrager uit, turbosensaties biedt hij niet. Of toch niet zoals we die op dit webzine zoeken. Ik verklaar mij nader. Subaru biedt de Impreza diesel in twee versies aan: de Luxury en de Sport. Laatsgenoemde heeft dezelfde 150pk sterke zelfontbrander als de Luxury, maar voegt er een vette bodykit compleet met luchthapper en diffuser aan toe. Een bodykit die de Sport exact vier tienden trager en 45kg zwaarder maakt dan de gewone om op een acceleratietijd van negen seconden rond te stranden. Turbo-rijder Koen kon zijn oren dan ook niet geloven, temeer daar de opsmuk sensaties belooft die gewoon niet bij de Boxer Diesel passen.

f1000012

Oplossing: koop de Impreza D als Luxury en geniet van een snellere maar bovenal eerlijkere wagen – én voor jezelf, én voor anderen die van ver geen STI denken te spotten. Zo gespecificeerd komen de kwaliteiten van de Impreza meteen bovendrijven: de beste dieselmotor in zijn klasse (punt), onfeilbare grip, een goede stuurprecisie en -gewicht, fijne demping, adequate prestaties (8,6 naar de 100 zonder spoilers) en een gedegen testverbruik van 6,6l/100km bij 350Nm trekkracht. Boden de stoelen iets meer steun, de zesbak een iets preciezere bediening en de remmen een tikkel meer bijtkracht – dan zouden we deze Impreza aan iedere leftlaner aanraden. Ook al is de hellingshoek bijwijlen komisch en de motor zo lineair dat er nooit sprake is van drama. En dat is exact wat kopers van een ‘andere’ middenklasser dan een typische Audi of doorsnee Civic verwachten.

f1020030

De financiële analisten hebben dus een punt: auto’s zijn niet duurder geworden, alleen anders. Want terwijl een Alfa 33 Quadrifoglio iedere rit tot een rollercoaster omtovert, moet je al met veel ijver aan de slag om een MiTo 1.4TB op dezelfde manier te doen dansen. Zelfde verhaal bij de Impreza GT Turbo die vijftien jaar na datum nog altijd respect afdwingt waar de Impreza Boxer diesel gewoon een degelijke allrounder is. Voor hetzelfde geld, maar telkens met één R minder. Verklaar dat maar eens, Darwin.

f10100251

[Foto’s: Ken Divjak, met dank aan DRIVR Koen – Alle info op Subaru.be]

SUBARU IMPREZA BOXER DIESEL ‘SPORT’

Plus Min
+ STI-look – CD&V-prestaties

Weggecijferd

Motor 2.0 boxer turbodiesel
Aandrijving 4×4
Vermogen 150 pk
Koppel 350 Nm
Gewicht 1455 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 9,0 s
Topsnelheid 205 km/h
Gem. testverbruik 6,6 l/100 km
Basisprijs 25.995 euro
Fiscale PK 11

Verdict

6 op 10


SUBARU IMPREZA GT TURBO (1998)

Plus Min
+ Rally-Icoon – Interieur

Weggecijferd

Motor 2.0 boxer turbo
Aandrijving 4×4
Vermogen 218 pk
Koppel 290 Nm
Gewicht 1230 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 6,3 s
Topsnelheid 231 km/h
Gem. testverbruik 13,3 l/100 km
Prijs niet meer te koop
Fiscale PK 11

Verdict

8 op 10

Share Button