Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Ik ben als de dood voor fouten. Vooral in belangrijke stukken als reportages en rijtests waarbij feiten boven meningen primeren. Waarheden die ik weldegelijk bij het foute eind had toen ik volgende zin in de RS/R26.R-Shootout stanste: “Geen haar op mijn hoofd dat eraan twijfelt dat Ford het voorwielaangedreven ‘Ringrecord van Renault afsnoept”. Want dat is niet zo, en zal ook nooit zo zijn. Niet omdat de Focus RS geen goede wagen is (mijlenver van zelfs), maar omdat de Mégane R26.R op gesneden slicks staat. Circuitbanden die de 80pk zwakkere R een tiental ‘Ringseconden voordeel geven, maar binnenkort definitief tot de geschiedenisboeken behoren…

semislicks

Vlnr: Avon ACB10, Dunlop Direzza, Michelin Pilot Sport Cup & Toyo 888

Om de consument  te beschermen, legt het Europese Parlement eind 2012 nieuwe directieven op voor de labels en minimumvereisten van banden. Zo krijgt elke in de EU verkochte straatband aanduidingen voor rolweerstand, grip op nat wegdek en rolgeluid terwijl semi-slicks zo goed als zeker verboden zullen worden. Kopers van high-performance wagens zoals Caterhams (Avon ACB10), Porsche GT’s (Michelin Pilot Sport Cup) en Mégane R26.R’s (Toyo 888) zouden namelijk niet in staat zijn om de gripdeficieten bij regen correct te quoteren…

Bandenfabrikanten lobbyen momenteel tegen de beslissing van Brussel, maar aangezien bijna alle constructeurs van bovenvermelde wagens nu al een vrijwaringsclause bij aankoop laten onderteken (“ja, ik weet dat deze banden niet op nat functioneren…”), is het weinig waarschijnlijk dat ze hun slag zullen thuis halen. Temeer daar het EU-parlement geen onderscheid kan/wil maken tussen slechte banden en gecompromitteerde. Voor hen geldt enkel de constatatie dat beide tot vijf autolengtes meer nodig hebben om bij regen van 100km/u af te remmen.

En dat is slecht nieuws voor circuitfans de wereld rond. Want je gelooft pas welk verschil gesneden slicks maken tot je er zelf mee gereden hebt. Of tot je hoort dat de Focus – ondanks een surplus aan koppel en pk’s – niet eens in de buurt van de 8:17 van de Mégane komt. Nog gezwegen van de hallucinante grip en stuurprecisie die zo’n banden in huidige vorm bieden. Op voorwaarde dat het kurkdroog is welteverstaan.

[Bron: Evo Magazine]

mg_0280