Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Ik rijd graag. In een Lotus Elise om maar wat hedendaags te noemen. Maar daarin past het gezin plus bagage niet. De combinatie fun en voldoende ruimte ligt nu eenmaal niet voor de hand. En omdat ik – totnogtoe – het enige DRIVR-redactielid met kids ben, wil ik absoluut een keertje gewapend met huis-, tuin- en keuken-mindset op zoek naar een gezinswagen. Bijna onvermijdelijk om dan niet op de monovolumemode te stuiten. Of op Citroën.

rijtestcitroenc3picasso1

Nu, ik hou niet van monovolumes. Ik snap het concept niet. Hun stijl vergelijk ik met een kartonnen doos. En tenzij je vier kids of meer hebt, zijn ze niet praktischer dan een gewone auto. Ze bieden enkel meer ruimte in de hoogte – voor wie graag hoog zit (ik niet). Toegegeven, ze maken het in- en uitladen van kroostlief in de kinderzitjes een stuk makkelijker. “Zonder dat je je hoofd stoot” snappen de mama’s en papa’s. Voor hen is er nu de Citroën C3 Picasso. Hij was me spontaan opgevallen bij de lancering eerder dit jaar. Praktisch en niet beschamend om mee gezien te worden? De C3 Picasso is sowieso wennen voor mij: geen klassieker, geen achterwielaandrijving. Ik moet hem leren plaatsen in zijn genre. Ergo: niet op bochtige, landelijke wegen.

rijtestcitroenc3picasso2

Ook al ben ik niet streng, sportief is de C3 Picasso niet. De versnellingspook lijkt te verdwalen als je schakelt. Bovendien gaat het wisselen van versnelling gepaard met brute geluiden uit de vijfbak. Anderzijds veert de wagen zacht op z’n Frans maar laat toch een hard kantje voelen bij dwarshindernissen in de weg. Een smeuïg koekje met krokante bodem waarop je tanden kan stukbijten als je niet oplet? De vertrouwde 1.6 HDi met 110 pk en 240 Nm koppel staat niet te springen voor vlotte hernemingen op de snelweg, maar is voor het overige heel aangenaam en een troef voor de C3 Picasso; het koppel zit immers onderin, wat een prettige rijervaring geeft.

rijtestcitroenc3picasso4

In een stadssetting voelt Picasso zich beter thuis dan op open, uitnodigende wegen. Bovendien heeft Citroën aan veel gedacht voor het jonge gezin; de achterbank is verstelbaar voor extra kofferruimte, de koffer heeft een handige, dubbele bodem terwijl airbags en isofixhechtingen instaan voor de veiligheid van de kids wiens drankje fris blijft in het gekoelde handschoenvakje. Zelfs zonder het panormische open dak en met geblindeerde ruiten valt er voldoende licht binnen in het interieur. Súperhandig is ook het nanny-spiegeltje onder de achteruitkijkspiegel om de achterbank in de gaten te houden. Al is de afwerking van die spiegel in ons exemplaar onder alle niveau. Maar hey, de C3 Picasso is zo gewiekst dat er zelfs een ingebouwde luchtverfrisser is om de nare geurtjes te verdrijven nadat zoon of dochter wagenziek zijn geworden!

rijtestcitroenc3picasso3

Ons testexemplaar is de Exclusive-versie en heeft dus het hoogste afwerkingsniveau. Elektronische airco, parkeerhulp, fancy velgen en een hippe bekleding – het zit er allemaal op. We genieten ook van het grote, glazen dak over gans de lengte. Heel leuk allemaal, maar het maakt onze testwagen wel erg duur: 24.000 EUR rond. Maar wat precies maakt de C3 Picasso dan zo prijzig? Niet het gebruik van hard plastic op sommige plaatsen in het interieur. De bekleding van het dashboard oogt en voelt dan weer wél aangenaam. De zitpositie was dat eerst niet; in het begin van de testweek zette ik de zetel op z’n laagst zoals ik in elke andere wagen zou doen. Laat dat echter niet werken in de C3 Picasso – onder meer omdat de pedalen opgesteld lijken zoals bij een piano. Ik heb ondertussen het truukje gevonden en de zetel hoger gezet. Op die manier zit je een stuk beter met een stel langere benen. Het stuur had ook nog meer in de diepte mogen schuiven – en wat informatie over de vooras mogen doorspelen. Maar hoe dan ook: als geheel ademt het interieur een soort grootstedelijk loungy sfeertje uit. En da’s best knap voor jonge gezinnen.

rijtestcitroenc3picasso8

Dé grote test voor een familiewagen is het weekendje zee. Doe ik dus. Puur wetenschappelijk laad ik eerst de Volvo break van mijn wederhelft helemaal vol met bagage en kinderen. Het past. Zelfde procedure bij de guitige C3 Picasso en wat is het resultaat? Het past niet. Zelfs met de achterbank van de Citroën helemaal tot aan de voorzetels geschoven, lukt het me niet om alle spullen uit de Volvo in de C3 te stouwen. Geen weekendje zee dus. En daarmee scoort de Citroën C3 Picasso niet helemaal waar hij zou moeten scoren. Met als gevolg dat hij niet zonder meer geschikt als enige familiewagen in het gezin, maar wel zonder twijfel de hipste urban box op de markt is. Mijn vrouw is er weg van.

rijtestcitroenc3picasso6

[Foto’s: Laurent Nivalle – Alle info op Citroën.be]

Plus Min
+ stijlvolste urban box in zijn genre
+ gezinsvriendelijke features
+ aangenaam koppel op lage toeren
– geen spacebox
– afwerking kan beter
– vaag stuur- en schakelgevoel

Weggecijferd

Motor 1.6 HDi
Aandrijving voorwielen
Vermogen 109 pk
Koppel 240 Nm
Gewicht 1408 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 12,4 s
Topsnelheid 183 km/u
Gem. testverbruik 5,8 l/100 km
Basisprijs 22.200 EUR
Fiscale PK 9

Verdict

5 op 10

Share Button