Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Begin vorig jaar was DRIVR bij de eerste om het Britse autowebzine Drivers Republic boven de doopvont te houden. “Er broeit iets in de catacomben van het interweb” klonk het toen, “en we zijn danig gefascineerd”. Achttien maanden later zijn we spijtig genoeg ook bij de eerste om over de teloorgang van onze idolen te berichten. Want Drivers Republic zoals we het tot vandaag kenden, is niet meer.

Habitués hadden het al gemerkt: sinds een maand was er geen nieuwe content meer op DR verschenen. “Komkommertijd” redeneerde de ene, “een welverdiend verlof” de andere. Maar daarop zou de topredactie met Chris Harris van AutoCar en Richard Meaden van Evo Magazine zich nooit op laten betrappen. Een voorspelling die gisteren spijtig genoeg op Facebook bevestigd werd door Meaden’s eega Emma: “Sorry to say that the boys are no longer associated with Drivers Republic. If you’d like to be updated with what happens next, please send an email to mbch2009@googlemail.com. Thankies”.

En dat is een verdomd trieste zaak voor een publicatie die de autojournalistiek eindelijk een nieuw maar bovenal toegankelijk elan gaf. Recent nog spendeerde ik een zonnige lente-avond op de computer, in een begeesterende e-mailconverstatie verwikkeld met Meaden over de fijnere geplogenheden van de Mitsubishi Colt Ralliart die we gelijktijdig op stal hadden. Probeer dat maar eens met de bonzen achter onze Belgische toppublicaties, want die mijmeren nog altijd naar de excessieve ninenties beter dan de onzekere noughties.

Wat er met de structuur van Drivers-Republic te gebeuren staat, is allesbehalve duidelijk. Officieel is er nog niets bekend (buiten het feit dat de features het niet meer doen) en nog minder over het vertrek van de voltallige redactie plus ontwerper Carey. Al toont de revisiepagina van Wikipedia wel dat het nieuws eerst publiek gemaakt zou worden: July 29th 2009 – Please note that Drivers Republic is no longer associated with Chris Harris, Richard Meaden, Jethro Bovingdon or Neil Carey. Thanks to our supporting members over the past eighteen months.” Maar dat bericht is ondertussen alweer gewijzigd naar een onschuldige omschrijving van de gekende activiteiten.

Hoe  dan ook: zonder Harris, Meaden en Bovingdon zal DR nooit meer de kwaliteit van de beginfase kunnen halen. De vraag is alleen of a) oprichter Davies ermee verder gaat en b) of hij troost gaat zoeken in vergelijkbaar talent eerder dan vingervlugge autobloggers die duidelijk wel centen in het laatje brengen. Op hoop van zegen dat de redactie haar vernieuwende insteek volhoudt en een volgend avontuur aangaat in plaats van terug terug te krabbelen naar een klassieke stek en de revolutie voor altijd ongemoeid te laten. Want aan dat soort moderne autojournalistiek is er een chronisch gebrek in deze sector.

Thanks to all at DR for the innovative journalism and the inspiration to launch DRIVR.be