Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Woensdagavond half zes, scherpschutter Jeroen P aan de lijn. Of ik volgend weekend mee naar Zuid-Frankrijk kan voor een fotoshoot? Zijn woorden zijn nauwelijks koud wanneer mijn onderbewustzijn de bovenhand krijgt en volmondig “natuurlijk” scandeert, zonder ook maar één van de vijf W’s te kennen. “Da’s dan geregeld”, antwoordt hij snel, meteen gevolgd door “vrijdagochtend vertrekken, maandagavond terug en jij zorgt voor de wielen”. Klik – tuut tuut tuut…

rijtestvolvoc30drive2

Geen seconde later sijpelt het door: ik moet binnen de 24 uur een echtelijke excuus verzinnen, een paar dagen verlof regelen én een auto versieren om in Zuid-Frankrijk te geraken. Bovendien mag dat niet zomaar ‘een’ auto zijn, maar liefst een die comfortabel genoeg is om 3000km mee te trippen, compact genoeg om in een stadscentrum te fungeren en interessant genoeg om op DRIVR te figureren. Zei ik trouwens al dat ik binnen de dag een echtelijk excuus vier wielen moet zien te regelen in een land waar de gemiddelde wachttijd voor een testwagen twee maanden bedraagt? Tijd voor een mirakel.

rijtestvolvoc30drive1

En dat komt er in de vorm van een Volvo C30 DRIVe, Zweuden’s holistische kijk op milieuvriendelijk transport, zoals de persmap het cryptisch omschrijft. In mensentaal betekent dat geen nieuwbakken technologie maar bewezen aanpassingen aan aero en banden om onder de kaap van de 120 gram CO2 per kilometer te duiken (104 g voor de versie met start/stop). Dat de funky C30 ondertussen ook een hip ecopak aangemeten krijgt, is niet alleen mooi meegenomen maar ook exact zoals vorig jaar voorspeld: “Het is slechts een kwestie van tijd vooraleer groene modellen het zoeklicht integraal van de merktoppers afsnoepen. Verrassend daarbij is dat niet alleen het lagere verbruik maar ook de unieke styling een doorslaggevend verkoopsargument wordt”. Alleen spijtig dat ‘onze’ C30 niet in flashy groen maar in een saaie blauwtint geleverd wordt; een foutje waar aspirant-kopers zich beter niet op laten betrappen en dat we in ons geval onder bovenvermelde tijdsdruk klasseren.

rijtestvolvoc30drive3

Ergo: mits de juiste kleurkeuze zit de styling van de DRIVe-modellen absoluut snor. Maar geldt dat ook voor de binnenkant? 500 km onderweg zijn Jeroen en ik het alvast eens: op een paar afwerkingsdetails na valt er weinig aan te merken op de in Gent gebouwde C30. De stoelen zijn subliem, het instrumentarium ergonomisch, de zwevende middenconsole een feest en het zicht rondom perfect dankzij langgerekte zijruiten achteraan en een glazen kofferklep. Het enige minpunt is de brandstofmeter die onder Parijs nog altijd op driekwart staat; geen productiefout maar het levende bewijs dat de 1.6 gemakkelijk met 5l/100km toekomt – en de inzittenden ondertussen met nierstenen opzadelt. Want niets zo vreemd als pitten zonder te tanken om dan tien minuten rond een Volvo te ijsberen. Al ontdek je zo wel enkele unieke stijlfeatures als de aërodynamische Lybra-velgen en de sportieve dakspoiler met zilveren diffuser. Sexig.

rijtestvolvoc30drive4

De hamvraag is alleen: rijdt de C30 zo goed als zijn DRIVe-achtervoegsel belooft? Genuanceerd antwoord: om te cruisen ga je niet veel beter vinden. Net als de zusterproducten van Ford vertoont de C30 inherente juistheid in alle bedieningsorganen. Van de gehercalibreerde servo over de duidelijke bak tot de progressieve pedalen… ‘volwassen’ is het mooiste compliment dat je deze Volvo kan maken. En dat komt natuurlijk door het van de grotere S40 geleende platform dat in de C30 enkel aan koffer- en beenruimte inboet. Anderzijds zorgen de aangepaste motorsoftware en bakspreiding van de DRIVe-reeks wel voor een laagtoerig motorkarakter dat meer short-shifting dan redlining is (de schakelindicator licht op bij 2.500t/m). Geen probleem op snelheid, maar minder elegant in de stadjungle waar je vaak snel uit de startblokken moet – met alle koppelingsslip en motorgerommel vandien. Want echt stil kan je 1.6Tdci van de Ford-origine bezwaarlijk noemen.

rijtestvolvoc30drive5

En nu we het er toch over hebben, de C30 moet dynamisch nog altijd zijn meerdere erkennen in de oudere en goedkopere Focus – net als de C30 T5 het tegen de gelijkaardige Focus ST moet afleggen. Dat ontdekken we bij aankomst in Pau waar de organisatie zo attent is geweest om een stratencircuit af te zomen en ons van een stel persbadges te voorzien. Hoe zou je zelf zijn… Op de verlaten omloop worden onze eerste indrukken bevestigd: de C30 is zo correct als de Van Dale het omschrijft. Met veilige reacties, voorspelbare limieten en de gekend tjirpende spaarbanden van alle ecostrijders. Maar ook niet meer dan dat. Geen vuur of een piepklein duiveltje dat over je schouder fluistert om dieper te gaan en te ontdekken wat de Focus-ingenieurs allemaal na hun uren uitspoken. Wat je wel te horen krijgt is vijf NCAP-sterren en een ontwerp dat volgens ondergetekende bij de kandidaten voor Toekomstige Klassiekers behoort. Voor 17.000€ rond dankzij de overheidspremie van 15% op de start/stop-versie met 104g CO2/km.

[Foto’s: Jeroen Peeters & Ken Divjak]

VOLVO C30 DRIVe 1.6d

Plus Min
+ Future Classic – de Ford Focus stuurt scherper

Weggecijferd

Motor 1.6 turbo diesel
Aandrijving voorwielen
Vermogen 110 pk
Koppel 240 Nm
Gewicht 1369 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 11,3 s
Topsnelheid 190 km/h
Gem. testverbruik 5,1 l/100 km
Basisprijs 21.950€
Fiscale PK 9

Verdict

7 op 10