Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Zoals wel vaker begon ook het verhaal van de Historic Endurance & Regularity Challenge mooi. De eerste aankondigingen van organisator Trajectoire Limited hadden het als naar benzine ruikend over de Paul Frère Challenge. En daar liep het al mis: baas Jean François Devillers en zijn team raakten het niet eens met de familie Frère en zagen zich genoodzaakt de titel van de nieuwe raceserie voor klassiekers aan te passen.

summer4

No worries. De formule van de serie was erg veelbelovend en – dacht ik – een schot in de roos. Nog steeds lees je online bij Trajectoire:

    “In de wereld van de automobielliefhebbers, zijn er heel wat mensen die interesse hebben voor het circuit, maar die niet durven de stap te zetten of niet durven opnieuw te piloteren na enkele jaren afwezigheid op de pistes.

    De meest gehoorde redenen hiervoor zijn de vrees voor hoog oplopende kosten bij de voorbereiding en het onderhoud van de auto, de risico’s voor schade aan het voertuig, het gebrek aan kennis van het piloteren, de competitiegeest die sommigen afschrikt, het niet beschikken over een goede auto, de kleine kans op een overwinning.

    De Historic Endurance & Regularity Challenge richt zich op deze mensen. Het doel is het combineren van de sensatie van het circuit en het plezier van de regelmaat. De Challenge bestaat uit 3 manches van een dag op 3 verschillende circuits.”

Wat de Gilbert Staepelaere Memorial voor regelmatigheidsrally’s is, zo begreep ik de Historic Endurance & Regularity Challenge voor de circuitervaring: betaalbare, recreatieve en uitdagende autosport.

Bijna had ik ingetekend. Maar er was een maar. Neem betaalbaar. Neem uitdagend. Weet vervolgens dat de inschrijvingskosten per team en per manche minimum een 1000 EUR bedragen. Weet dat de slechts drie manches verreden zouden worden op eerder onbekende – schuine streep – minder boeiende circuits als Chimay, Abbeville en Circuit des Ecuyers. Breng wagen, voorbereiding, en werkingskosten in rekening. Juist: laat maar, point final.

summer3

In de pitlane hoor je vertellen dat Trajectoire liever Porsches dan Kevers zag komen. Dat daarom de inschrijvingsgelden hoog werden gehouden. Dat daarom foto’s van het voertuig werden gevraagd bij het inschrijvingsdossier, aangevuld met een back-up, een tweede keus, indien de eerste niet waardig bevonden werd. Wat dan met de krachtlijnen van de raceserie?

    “Kostenbeheer:
    Het feit dat het niet de eerste die de lijn overschrijdt is, die de overwinning pakt, betekent dat men niet voortdurend moet investeren in de prestaties van de wagen, tenzij misschien voor zijn persoonlijk plezier. Een wagen met goede afgestelde vering, met goede remmen en een betrouwbare motor biedt voldoening op elk circuit. Meer zelfs, er zijn geen voorschriften voor wat betreft de banden.

    Iedereen kan winnen:
    De ploeg met een Mini Cooper kan zo de competitie winnen tegen GT-wagens, als de bemanning erin slaagt stabiel en constant te zijn. Ook is het rijden zelf het enige criterium om zich te onderscheiden, deelnemen met een jonger voertuig zal dus geen enkele invloed hebben.

    Gebruik het voertuig van een andere discipline:
    Het is ook niet nodig om te investeren in een specifiek voertuig. Men kan zich evengoed inschrijven met een voertuig dat voorzien was voor een rally of een heuvelrace. Al kan het nodig zijn om de instellingen aan te passen.

    Toegankelijk voor debutanten & meer ervaren piloten:
    Het is de ideale formule om kennis te maken met het circuit. Geen enkele licentie is verplicht. Enkel respect voor de regels van het traject, het inhalen en de veiligheidstekens. Maar omdat iedereen naar eigen hand rijdt, vinden gewezen piloten of piloten uit andere disciplines een andere motivatie in de vriendelijke benadering van deze discipline.

    De ontdekking van andere circuits:
    Een van onze objectieven is ook om u kennis te laten maken met nieuwe circuits, technisch en niet erg ver. We zullen elk jaar nieuwe circuits aan het programma toevoegen.

    Financieel toegankelijk:
    Het reglement voorziet dat de teams worden gevormd uit 2 tot 4 piloten. Dat wil zeggen dat de kosten kunnen worden gedeeld. Deelnemen aan een manche van de challenge kan vanaf 315 € per piloot voor de hele dag, maaltijden inbegrepen.”

Die blijven, buiten het laatste punt, overeind voor mij. Ik onthoud vooral de laatste alinea uit het bericht dat vorige week mijn mailbox verbaasde:

    “Cher Monsieur,

    Nous vous remercions pour l’intérêt que vous aviez manifesté pour l’Historic Endurance & Regularity Challenge.

    Nous avons reçu de nombreuses demandes de renseignements et commentaires positifs quant à l’idée. Mais finalement, trop peu de team se sont engagés pour pouvoir maintenir Chimay, et maintenant Abbeville.

    En conséquence, nous avons le regret de vous annoncer que nous devons prendre la décision de mettre l’HERC entre parenthèse pour cette année. Les Ecuyers ne seront pas maintenus.

    Peut être n’était ce pas la bonne année pour lancer ce projet ? La formule était peut-être trop ambitieuse pour une première édition ? Quoi qu’il en soit, nous n’abandonnons pas pour autant l’idée, et nous espérons que le succès d’estime de cette année se transformera en succès sur la piste l’an prochain.

    En effet, nous envisageons une évolution du concept pour 2010. Nous vous en tiendrons informés.

    Cordialement,

    Jean François Devillers
    Trajectoire Limited”

summer2

Voorlopig bedenk ik dat een klassieker-raceserie als BRAVO beter bekoort. En een koopje is. Tenzij u mij alsnog sponsort voor waarmee Trajectoire volgend jaar op de proppen komt. Met dat ezeltje in uw wei.

[Foto’s: Jeroen Thys]

Share Button