Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De sloopregeling is in Duitsland een groot succes. Logisch ook, omdat je daar € 2500,- in de portemonnee krijgt bij het inleveren van je milieuvervuilende oude barrel. Reeds 1,7 miljoen auto’s zijn aangeboden, waarvan er al een half miljoen door de shredder zijn gedraaid. Maar nu komt de eerste fraude aan het licht. Ongeveer 50.000 auto’s zijn geheel of gedeeltelijk verdwenen naar het buitenland en daar doorverkocht.

Sloop

Dat klinkt voorspelbaar en dat is het natuurlijk ook. Desondanks heeft de Duitse overheid verzuimd deze fraude vooraf te bestrijden. Gevolg: een geschatte schadepost van 125 miljoen euro voor de Duitse belastingbetaler. Geld dat de overheid terug wil halen door de betrokken sloperijen te straffen. En het zijn juist die sloperijen die het toch al zwaar kregen door de nieuwe maatregel. Vergeet niet: elke oudere auto die ze slopen is een potentiële klant die verdwijnt. De eigenaar zal immers nooit meer terugkomen voor een buitenspiegel of linkerportier. Juist de oudere wagens, waarvoor onderdelen niet direct voorradig zijn of waarvoor de investering van een nieuw onderdeel niet meer opweegt tegen de dagwaarde van het vehikel, verdwijnen nu in sneltempo dankzij de slooppremie. De sloperij lijkt – ironisch genoeg – door de staat aangenomen om de eigen markt te vernietigen.

Eigenlijk is het dus niet meer dan logisch dat men bij de sloperij tracht nog een paar centen te verdienen aan het doorverkopen van auto’s in prima staat. In België is er nog geen sloopregeling, maar je kunt ervan uitgaan dat in Nederland eenzelfde soort praktijken zullen gaan plaatsvinden. Al is het maar omdat elke auto die ter sloop wordt aangeboden minimaal drie maanden geldige APK (periodieke keuring) moet hebben en dus nog prima verkoopbaar is. De auto is op papier gesloopt, maar wordt zonder kenteken doorverkocht aan, laten we zeggen, de gemiddelde Pool. Deze heeft in zijn thuisland immers helemaal geen Duits of Nederlands kenteken nodig. Nee, de fraude tegen gaan zal zeer lastig worden. Autosloperijen 1 – Overheid 0.

Share Button