Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Drie keer ben ik recent verrast door een merk dat normaal onder onze radar duikt: KIA. Eerst door een impromptu rit in de Cee’d van een collega (op het levensloze stuur na best OK), dan door een redactiemeeting die bijna tot een test van de Soul leidde (nipt gepasseerd door de coolere Citroën C3 Picasso), en nu door de mini-MPV-achtige die het Koreaanse merk volgende maand in Frankfurt voorstelt. Maak kennis met de KIA No3.

kiano3a

De productieversies krijgen een honingraatmotief voor de grille, maar de vorm blijft.

Wie tien jaar geleden een KIA kocht, had een grondige hekel aan auto’s. Op een aantrekkelijke prijskaartje na waren modellen als de Rio & de Picanto namelijk zo boeiend als een kader zonder foto. Nee, ik lieg – minder boeiend. En dat beseft Peter Schreyer, huidig designchef van KIA, maar al te goed: “Korean designers are good designers but they’re often nog inspired because when you look out of the window into a Korean street, all you see is saloon cars – and that’s why I encourage them to travel”. Waar Schreyer het recht tot spreken haalt? Uit een succesvolle carrière bij VAG met de eerste Audi TT als persoonlijk hoogtepunt. KIA heeft wel degelijk een grote vis binnengehaald.

kiano3b

Geen chroom maar witte lak rond de vensters, want die is minder modegevoelig.

En die vis zet zijn geld nu op een klein Multi Purpose Vehicle dat vooralsnog naar de naam No3 luistert (de definitieve benaming wordt pas op Frankfurt bekend gemaakt). Toegegeven, ik ben geen Michiel Van Den Brink – maar ik ken een geslaagde lijn wanneer ik er één zie. En dat is exact wat de No3 met zijn gapende grille en duidelijke Fiesta-trekjes vertegenwoordigt. Denk even aan de Opel Meriva of Renault Modus en je begrijpt wat ik bedoel: de No3 ziet er verdomd gelikt uit, en niet alleen naar KIA-normen.

kiano3c

Een veilige achterkant maar knappe zijlijn met lage deurrand.

Zo gelikt zelfs dat het gebrek aan technologische innovaties niet meer uitmaakt, want met een verschuifbare achterbank en doorsnee viercilinders is zowat alles gezegd. Tot je terugdenkt aan die monsters van weleer en beseft dat KIA hiermee een grotere sprong voorwaarts maakt dan Audi het laatste decennium gedaan heeft. Vorsprung durch Design dus – dat de Duitsers daar maar eens over nadenken.

kiano3d

Het asymmetrische glasdak verdwijnt, maar de rest blijft.