Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Weinigen weten dit waarschijnlijk, maar ik ben in een vorig leven nog professioneel gamer geweest. Of preciezer: redacteur voor een grote gameswebsite. Tegenwoordig winden auto’s me meer op, maar de passie is nooit helemaal uitgedoofd – zeker niet als het om een combinatie van de twee gaat. Met de grote hoeveelheid kwalitatieve racegames die momenteel beschikbaar is of dat nog moet worden, vind ik het dus niets minder dan mijn plicht om mijn ervaringen met jullie te delen. Vandaag aan de beurt: FUEL.

FUEL

Ik schreef het al eerder: met FUEL heeft uitgever Codemasters het Guinness Book of Records gehaald. Niet omdat het de snelste of de beste racegame ooit is, wel omwille van de enorme speelwereld van 14.400 km². Ter referentie: Vlaanderen is “slechts” 13.522 km² groot. Het valt dan ook moeilijk te omschrijven hoe overweldigend eindeloos de ruige wildernis van het postapocalyptische landschap aandoet. Uitgestrekte woestijnen, mistige meren en besneeuwde bergtoppen komen en gaan, wanneer je met een van de 72 beschikbare buggy’s, motoren, quads of trucks het resultaat van zondvloeden, bosbranden en tornado’s inspecteert.

FUEL

Of bewondert, want FUEL is een bloedmooi spel. Niet dat het grafisch gezien nieuwe standaarden zet, maar de desolate sfeer die de onherbergzame omgeving uitstraalt, imponeert meteen. Op wat vervallen steden, bruggen en wegen na is het de woeste natuur die de plak zwaait in deze fatalistische toekomstvisie op de klimaatproblematiek, inclusief indrukwekkende weerseffecten en adembenemende vergezichten. Bij Codemasters beseffen ze dat ook, want verspreid over het speelveld liggen zogenaamde ‘Vista Points’ – de allermooiste plekjes om even uit te blazen, zeg maar.

FUEL

Natuurlijk moet er ook geracet worden. Niet voor geld, maar voor iets wat veel schaarser en gegeerder is geworden: brandstof. Enigszins ironisch wel om massaal kostbare benzine te verstoken om kans te maken op een kleine winst… Om nog maar te zwijgen van deze dubbelzinnige boodschap in een spel dat de huidige CO2-problematiek en de mogelijke desastreuze gevolgen daarvan wil aankaarten. Maar goed, uiteindelijk draait het natuurlijk om het hersenloze scheurwerk. Hoewel, die woorden moet ik eigenlijk terugnemen: zonder de geöliede denktank onder je helm ben je gedoemd om te mislukken. De checkpointraces van FUEL moedigen de speler immers aan om zelf de snelste weg door het terrein te zoeken en zo een voorsprong op de tegenstanders uit te bouwen. Er is wel een “slimme” GPS, die je altijd de voor jouw voertuig ideale weg wijst via asfalt- of zandwegen, maar soms kan je via een steile berghelling kilometers afsnijden. Het is altijd een beetje een gok, maar berekende risico’s worden beloond.

FUEL

Hoe meer gewonnen races, hoe meer fuel dus. Daarmee kan je dan weer snellere voertuigen kopen. Tegelijkertijd speel je ook meer uitrusting voor je avatar en extra delen van de speelwereld vrij. Die kan je gelukkig ook bezoeken via heliports, waar je persoonlijke vrachthelikopter jou en je bolide op verzoek kan droppen. Als je immers de volledige landkaart diagonaal zou moeten doorkruisen, dan zou dat volgens de makers ongeveer 2,5 uur in beslag nemen. We hebben nog niet de moed gehad het uit te testen.

FUEL

Klinkt fantastisch dus, maar zijn er ook minpunten? Jazeker. Zo zullen de onrealistische physics, het gebrek aan een first-person-perspectief vanuit de auto en het relatieve gebrek aan snelheidsgevoel fans van racesimulaties afschrikken. Ook het sound design kon veel beter: de muziek is goed gekozen maar eentonig en de motoren die constant tegen de begrenzer knallen enerveren al na enkele minuten. Heel veel valt er bovendien niet te ontdekken in de uitgestrekte wereld en het lange rijden vraagt geduld. Kan je dat opbrengen en weet je het Mad Max-sfeertje te appreciëren, dan is deze game zeker iets voor jou – teleurstellende reviews of niet.

Een tip voor de twijfelaars: download eerst de demo via Xbox Live, PlayStation Network of hier voor pc. Die geeft je een voorsmaakje in de vorm van twee races en een klein gebied om vrij in rond te snorren met een buggy of een crossmotor. Ben je overtuigd, dan raad ik je aan niét meteen naar de winkel te lopen. Op webshops als Amazon of Play kan je een gloednieuw exemplaar voor zowat de helft van de prijs bestellen. Het is tenslotte crisis voor iedereen.

Share Button