Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Ligt het aan mij, of wordt er bij Honda België hoe langer hoe minder over Type-R’s gecommuniceerd? Testwagens zijn er niet meer, persberichten over hoogtoerige schreeuwers nog minder terwijl de lancering van speciale Civics als de ‘Championship White Edition’ en ‘Lightweight’ rasechte non-events waren. Je zou haast denken dat Honda beschaamd is over zijn raceverleden en enkel nog met hybrides geassocieerd wil worden. Hoog tijd dus om de balans weer in evenwicht te brengen en over de hardcore Civic Type-R Mugen te berichten; nog zo een Honda die ons niet gegund wordt, maar wel de interessantste in jaren is.

mugencivictyper1

Zoals Pieter in juni al berichtte, is de Civic Mugen Honda’s antwoord op specials als de Renault Mégane R26R en uitgeklede Cup-varianten. Nauwelijks wereldschokkend nieuws, ware het niet dat Mugen die creatie nu voor het eerst ook in Europa aanbiedt – te beginnen met de geflipte hot hatch-markt in het Verenigd Koninkrijk. Of het continentale hoofdkwartier in Zwitserland gelijkaardige plannen koestert, is niet gekend. Maar mocht dat het geval zijn, dan is deze exclusieve rij-impressie van het Britse Pistonheads een relevante verademing van al het hybridenieuws dat de gemiddelde Hondafan tegenwoordig te slikken krijgt.

mugencivictyper2

Laten we auteur Riggers er dan maar meteen invliegen: “Stepping into the Civic Type R Mugen, it’s immediately clear that this is a car that means business. Despite the absence of a roll cage the empty space where the rear seats would be, the hip-crunching racing buckets and the extra stack of gauges to the right of the steering wheel telegraph a clear message: “drive me hard” this car is saying.” Geen rolkooi dus, maar wel een modern data-loggingsysteem dat alle vitale parameters nauwlettend in de gaten houdt en sterk aan de Renault Sport Display van de volgende Mégane RS doet denken. Ongetwijfeld een feature dat steeds vaker in straatauto’s met circuitaspiraties gaat opduiken, en wel eentje dat schade door overenthousiast gebruik moet vermijden.

mugencivictyper3

Maar anderzijds, sinds wanneer maakt Honda zich zorgen over de betrouwbaarheid van haar VTEC’s? Sinds de Civic Mugen dus, maar dat is nauwelijks een standaard Honda. Riggers weer: “This version of Honda’s K20A motor is essentially the same as the one used in the 2007 Mugen RR, a limited run of 300 very hardcore versions of the Japanese domestic market four-door Civic Type R. This means that power is up 39bhp, from 198bhp to 237bhp, while torque is up 14lb ft to a respectable (for a VTEC unit) 162lb ft, thanks to extensive internal changes to the cams, inlet and exhaust systems.” De perfecte ingrediënten voor een rauwe racemotor dus, maar ook daar is niets van aan: “The first shock is how sophisticated the whole thing feels. Looking at the Civic Type R Mugen you’d expect it to feel edgy, raw, nervy and unyielding, but in reality it feels quite the opposite. This might be a ‘hardcore’ hot hatch, but its sophisticated damping and more linear power delivery (Mugen has designed this engine to deliver seamless torque and power, so there’s less of a trademark VTEC ‘kick’) make it feel more refined than the standard car.”

mugencivictyper4

Een ander kwaaltje van de gewone Civic Type-R is zijn ouderwetse torsiebaar achteraan (in tegenstelling tot de onafhankelijke set-ups van concurrenten als de Focus) die het comfort nauwelijks ten goede komt. Eén van de redenen waarom kenners de Japanse vierdeursversie boven de Europese driedeurs quoteren, maar ook daar komt met de Mugen een einde aan: [Over een naar buiten aflopende bocht op het testcircuit:] “In the Type R Mugen prototype this is a simple corner, where you simply hold on to the steering wheel a bit tighter as your front right wheel skips over the bump, and you brake for the next bend while still turning. It is a bend you think nothing of. […] In the Type R saloon, things are a little different. I approach the same bend in exactly the same way, but as the four-door crests the bump things begin to go wrong. There follows a rather ungainly series of fishtails before I manage to gather the car together.” Kortom: Mugen zegeviert waar Honda twijfelt, en zo hoort het ook voor een bedrijf dat zich exclusief op DRIVRs richt.

mugencivictyper5

Afsluitend stelt Riggers dat de Civic Mugen Type-R een welkome afwisseling is voor het contemporaine turbogeweld  (waar ik hem volledig in steun trouwens), maar hij vraagt zich wel terecht af waarom dat meer dan 35.000€ moet kosten: “It’s clearly a car with promise, the Civic Type R Mugen. It’s quick, surprisingly sophisticated and something a bit different from your average super-hatch. It’s also coming to Britain for final development testing, so it just might cope with the scarred, rutted piece of tarmac that is the average British B-road. But if it does get the go ahead for a limited production run, rumour has it that it could cost more than £30k. And that’s about £5k too much, I reckon.” En als de Britten er al zo over denken, dan mag dit wel eens het eerste en laatste zijn dat we van de Civic Mugen Type-R gehoord hebben. Op hoop van betaalbare zegen.

[Quotes & Photos: Riggers voor Pistonheads – Origineel Artikel alhier]

Replay:

Share Button