Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Wie chiptuning zegt, denkt diesel. En wie diesel zegt, die heeft het vooral over het leasepark dat onderhand 60% van de Belgische vloot uitmaakt. Een vloot die door de invoering van de CO2-taks almaar groenere modellen favoriseert wat constructeurs op hun beurt minder krachtigere varianten van bestaande motoren doet ontwikkelen. En dat gebeurt tegenwoordig softwarematig. Zie je al waar dit naartoe gaat?

Het is dan ook geen wonder dat er op de redactie almaar meer vragen over chiptuning binnenlopen; een gemakkelijke manier om een CO2-arm voertuig te laten presteren en in één adem de vlootverantwoordelijke te sussen. Meestal gaat dat zo: werknemer bestelt (pakweg) een BMW 116d met 115pk terwijl de tweeliter turbo het potentieel heeft om 136pk en meer te produceren. Maar dat is natuurlijk illegaal aangezien er belastingen worden ontdoken, slijtageintervallen versneld en brandstofrekeningen verhoogd – ondanks de waarachtige belofte van tuners om een lager verbruik te behalen. In se ook geen leugen, was het niet dat je met meer vermogen altijd vinniger gaat rijden. Tenminste in onze ervaring.

chiptuning

En dat weet de overheid maar al te goed. Meteen de reden waarom Nederland op 15 september striktere regels voor de beveiliging van en de controle op ECU’s (de chip in het motormanagement die brandstofinjectie, luchttoevoer etc. stuurt) introduceert. Maar is dat wel voldoende? Want wat dan met eerlijke burgers die door hun officiële concessie een vermogensboost laten installeren maar die nergens verzekerd krijgen? Ons bereikte alvast één frappant verhaal van een Toyota-rijder die nergens terecht kon met zijn prestatiecertificaat voor een aangepaste polis op het nieuwe vermogen. De wetgeving loopt dus hopeloos achter, en dat mag ook eens aangekaart worden.

Toegegeven, lang niet de helft van de tuners is zo zuiver op de graat als het voorbeeld van hierboven. Maar aangezien de chiptuningsbusiness wel legaal is, moeten mensen natuurlijk ergens met hun vragen terecht. En die kunnen nog het beste opgelost worden door anderen die – al dan niet legaal – hun ECU efficiënter laten presteren.

Daarom vraagt DRIVR zijn lezers met aandrang om hun ervaringen met chiptuning te documenteren; van waar de herprogrammatie uitgevoerd werd over de vermogenswinsten tot de prijs ervan en de algemene indruk – positief dan wel negatief. Kortom: heb jij een gechiptunede wagen, dan willen wij er alles van weten!