Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Tot voor kort bleef de bijdrage van de Koreanen tot het Vlaamse wagenpark beperkt tot grauwe autootjes van papier-maché met interieurs die weggeplukt leken uit een strandcabine. Vandaag heeft China die rol overgenomen en bouwt Korea wagens die je niet langer voor de buren verborgen hoeft te houden. Denk aan Hyundai’s Santa Fe, de Cayenne-lookalike voor de prijs van een groot uitgevallen tros bananen. Vandaag kan je bij deze constructeur ook kiezen voor een i10, i20 of i30, Koreaanse codetaal voor Twingo, Polo en Astra.

Hyundai i20

Die i10 moet wel érg klein zijn, want NCAP testte de grotere i20 als supermini, zij aan zij met de Honda Jazz, Kia Soul, Peugeot 3008 en Suzuki Alto. Alleen die laatste behaalde geen maximumscore (de beelden en resultaten van de test zijn hier terug te vinden). Deze testresultaten brengen ons in de verleiding om een doosje eieren naar NCAP te sturen, vermomd als vierzitter. Benieuwd naar de score… Zijn supermini’s echt zo veilig geworden, dan? Het NCAP-succes van de i20 is echter gemakkelijk te verklaren: standaard ESP-stabiliteitscontrole en 6 airbags, zelfs op de goedkoopste versie. Mits wat gepingel bolt die voor een goeie 10.000 euro de garage uit. Voor DRIVR stond gelukkig de duurdere 1.4i klaar, in Sparkle Blue. En sprankelen doet de kersverse i20 wel. Het design is nu strak Europees, à la Opel Corsa, en met 16 inch-schoeisel ziet de hij er zelfs bijna sportief uit.

Hyundai i20

Binnenin moet rood stiksel op de stoelen zorgen voor wat sparkle tussen de vele grijstinten. Maar het interieur is in ieder geval een serieuze verbetering tegenover zijn voorganger. De panelen zijn netjes in elkaar geschroefd en het design is neutraal en verzorgd. De afwerkingskwaliteit van het interieur is zo goed dat we zelfs na een week nog niets storends konden opmerken. Alle knoppen staan logisch en grijpklaar uitgestald. Wel jammer dat we via de iPod-aansluiting geen signaal kregen. Een aux-kabeltje bracht redding, zodat de mp3-speler van dienst ons toch kon verlossen van één van de duivels grootste realisaties: Franse FM-radio.

Hyundai i20 & Ford Focus RS

Allemaal prettig, maar daarmee hebben we de sleutel nog niet in het contact gestopt. Hoe zit het met het rijplezier van deze stadswagen? We reden met de i20 naar het auto-evenement ‘La Ronde du Ventoux’. Ongeveer 100 oldtimers verzamelden op de Mont Ventoux voor een hillclimb, daarbij vergezeld door een tiental nieuwe Ford Focus RS‘en. Het parcours, alom gekend bij wielerliefhebbers, is een excellent testcircuit. Niet enkel de route maar ook het klimaat is er uitdagend. Tijdens onze test bedroeg het temperatuurverschil wel 25 graden. In Bedoin was het met 30°C vechten voor een schaduwplaatsje, bij aankomst op de top lag de temperatuur maar net boven het vriespunt. De weinige wielertoeristen die nog voor aanvang van het evenement de berg wilden beklimmen werden boven door de ijskoude tegenwind van hun tweewieler geblazen. Eén blik op hun verkleumde smurfengezichten deed ons beslissen om eerst enkele honderden meters af te dalen en pas bij een draaglijke temperatuur de veilige cocon van de i20 te verlaten.

Hyundai i20

Wij gebruikten hetzelfde parcours als de oldtimers die ‘La Ronde du Ventoux’ reden. Het traject van 16 km liep van de beroemde bocht van Saint Estève naar de ‘Col des Tempêtes’. Onderweg naar de top werden we getrakteerd op een prachtige aaneenschakeling van trage en snellere bochten. De i20 liet zich er prettig doorheen sturen. Toch blijft het moeilijk in te schatten wanneer de banden hun grip gaan verliezen. De wisselde weersomstandigheden op de Ventoux maakten die oefening nog wat spannender. Het Kumho-rubber geeft wel voldoende grip maar is helaas ook luidruchtig, wat vooral op de snelweg gaat vermoeien.

Hyundai i20

Omdat er op de Ventoux tijdens het evenement eenrichtingsverkeer gold, gebruikten we na de beklimming de andere kant van de berg om via Malaucène af te dalen naar het nabijgelegen dorp Bedouin. De remmen volstonden ruimschoots bij de half uur durende afdaling. Op de 1.2i-versie monteert Hyundai achteraan trommels, terwijl onze beter uitgeruste 1.4i en de dieselversies schijfremmen krijgen.

Hyundai i20

De Mont Ventoux ligt zoals bekend in de Provence, op zo’n 900 km van huis. Onze test omvatte naast het parcours van de hillclimb dus ook vele snelwegkilometers. En dat met Hyundai’s tweede kleinste, niet bepaald een cruiser. Toch was het niet zozeer een gebrek aan centimeters dat de i20 parten speelde op de Franse snelwegen. We misten eerder kilowatts. Vermogen bleek onvindbaar in de vijfde versnelling, en veel zuinigheid kregen we daarvoor niet in de plaats. Zo kwamen we na ruim 2000 kilometer uit op een gemiddeld testverbruik van 7,6 l/100 km. Pas boven de 5000 toeren kregen we nog dat beetje extra vermogen uit de cilindertjes geperst om trager verkeer voorbij te snellen. De vijfbak liet zich gelukkig gedwee bedienen.

Hyundai i20

We waren ook dankbaar dat de mensen op de Hyundai-persdienst sportstoelen hadden aangevinkt op de optielijst, want bij de beklimming van de Mont Ventoux was zijdelingse steun meer dan welkom. De actieve hoofdsteunen stonden dan weer wat ver naar voren en bezorgden bestuurder en passagier een struisvogelnek, maar al bij al was de indruk positief. Met de kwaliteit is bij Hyundai echter ook de prijs de hoogte ingegaan. Echt goedkoop kan je de i20 dus niet noemen, al mag je natuurlijk de veiligheidsuitrusting niet vergeten die Hyundai standaard aanbiedt. En zo komt de Koreaan, ondanks een opvallende inhaalbeweging, toch nog steeds voordeliger uit dan zijn Europese concurrenten.

Hyundai i20

[Tekst & foto’s: Jeroen Peeters]

Plus Min
+ Afwerking interieur – Rolgeluiden
+ Ruimte – Ietwat futloze motor
+ Standaarduitrusting – Actieve hoofdsteunen
+ Weggedrag – Minder goedkoop dan je zou denken

Weggecijferd

Motor 1.4 4-in-lijn
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 100 pk
Koppel 137 Nm
Gewicht 1035 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 11,6 s
Topsnelheid 180 km/h
Gem. testverbruik 7,6 l/100 km
Prijs 16.699 euro
Fiscale PK 8

Verdict

6 op 10