Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Gisteren was het 20 jaar geleden dat Lexus haar LS 400 introduceerde. Een auto die midden jaren ’80 werd ontwikkeld door de heren van Toyota om grote merken als Mercedes-Benz en BMW van de troon te stoten. Een missie die niet al te eenvoudig bleek, maar die er wel voor zorgde dat ze het op z’n minst een tikkeltje benauwd kregen in Stuttgart en München.

Daar was dan ook genoeg reden voor, aangezien Lexus maar één doel voor ogen had: technische perfectie. Gooi dat in de mix met de betrouwbaarheid van moederbedrijf Toyota en een concurrerend prijsniveau en je zou denken dat niemand ooit meer zou overwegen om bij der Fritz te gaan shoppen. Fout. Mede door de in het begin wel erg conservatieve styling kwam Lexus niet zo makkelijk van de grond als gehoopt. Ondanks de meest flitsende reclames die het tegendeel beweerden…

Gelukkig veranderde dat imago door de jaren heen, en zou iedereen die in de markt is voor een premiummobiel nu eens bij Lexus moeten gaan kijken. You won’t be disappointed. De afgelopen twintig jaar heeft men zich voornamelijk op de bovenste regionen van de markt gericht. De kleinste telg was de IS-serie, vergelijkbaar met een A4 of 3-serie, en minstens zo prettig en fraai. Vooral dit model was verantwoordelijk voor het afschudden van het stoffige imago met haar scherpe lijnen en sportief karakter. Mijn zwager kocht onlangs een tweedehands IS 200 van een jaar of tien oud en is nog steeds blij als een kind. Hij woont in de bergen bij Milaan en was op zoek naar een luxueuze maar sportieve auto. Op onze speurtocht kwamen we de IS 200 tegen. Eén proefrit later waren we verkocht. Heerlijke dynamiek door de achterwielaandrijving en messcherpe besturing, maar eenmaal op de snelweg is het met inachtneming van de Italiaanse snelheidsregels (oftewel: géén snelheidsregels) heerlijk toeren in complete stilte en luxe.

Tegenwoordig hebben ze bij Lexus een zeer interessant gamma. Alleen de monsterlijke SC coupé/cabrio zouden ze van mij mogen schrappen, maar verder is alles in huis. Zelfs een heuse M3-killer in de vorm van de IS-F. De IS is echter nog steeds het kleinste model op de markt. Daar zou nu verandering in moeten komen dankzij de introductie van de LF-Ch, een nieuw model dat moet gaan concurreren met de A3 en de 1-serie. De eerste schetsen zijn gelekt en de conceptcar zouden we tegen moeten komen op de IAA in Frankfurt. Of het een hit wordt? De tijd zal het leren. De eerste schets en rendering zien er in ieder geval veelbelovend uit.

_lexus-lf-ch-hybride-concept-1

lexus-ct-teasersketch

Lexus, gefeliciteerd met jullie twintigjarig bestaan. Op naar de volgende 20 jaar van geweldige automobielen – met hopelijk wat meer waardering bij de premiumkoper.