Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

In deze tijd van het jaar rijd ik wekelijks met een knalgele bolide. Niets bijzonders. Gefocust, het hoofd leeg makend enneuh… met 6,5 pk Briggs & Stratton. Dat enkel de kleur van de Stiga grasmaaier de vergelijking met het speeltje van de dag doorstaat, is evidenter dan dat je ‘t warm krijgt van Jessica Biel in bikini: DRIVR test een ’72 Porsche Carrera RS 2.7!

_mg_5553

Porsche, met de -e als eindklank dat tikje hoorbaar: het hééft wat. Maar zelfs dan en met het risico op een hoogst eigen haatpagina op Facebook, beken ik geen fan te zijn van Stuttgart’s flat six 911’jes. De motor zit aan het verkeerde eind van de wagen; voor je zie je twee spatborden met niets ertussen. Je kneukels schuren het dashboard omdat het stuur te dicht op het zwarte plastic staat. Benen en voeten moeten scheef naar de pedalen raden; de grotere medemens zit te dicht bij de A-stijl in de waan een goede zitpositie gevonden te hebben. Nee, je vond geen 911 poster op míjn jeugdkamer twee decennia terug.

mw8t0147

_mg_5889

Verwensingen aan mijn adres counterend: ik erken evenzeer de fenomenale kwaliteiten van de 911. De stuurinrichting is ongezien responsief, het weggedrag – eens je het meester bent – is boeiend, de niet onaardige maar vooral legendarische looks bekoren. De toerenteller heeft een diameter de naam waardig en springt doorheen de stuurwielspaken centraal in het oog. Comme il faut voor elke wagen die zich een beetje sportwagen waant. Ook al durven GT allures overheersen, passend in de Porsche filosofie dat de modellen als dagelijks transportmiddel moeten kunnen dienen.

_mg_5931

Door de gemengde gevoelens over de Neunelfer, ben ik extra nieuwsgierig naar de testwagen: menig Porschist beschouwt de Porsche Carrera RS 2.7 als Stuttgart’s ultiemste. Met een 356C, een 911SC, een Boxster en een 996 in de Porsche rubriek van mijn rijderscv, hoor ik uit meerdere hoeken dat het deze keer anders zal zijn. Kan de gele eendenstaart verbluffen zoals de hype beweert? Let’s find out.

_mg_5970

_mg_5922

Reeds in 1956 beginnen Porsches ingenieurs met de ontwikkeling van een opvolger voor de sportieve Kever 356. Ondanks de nog stijgende vraag naar de succesvolle 356, is het duidelijk dat er wat nieuws nodig is voor de zestiger jaren. De eerste 911’en verlaten de productielijnen in 1964 met een 130 pk sterke tweeliter in de kont en met typebenaming 901. Peugeot beweert assertief dat het het alleenrecht heeft om in Frankrijk benamingen met een 0 in het midden te gebruiken. Porsche herdoopt de 901 meteen voor alle markten naar 911. Het ontwerp ondergaat doorheen de jaren een enorme evolutie die tot vandaag stand houdt. Het merk beseft begin jaren ’70 de commerciële aantrekkingskracht van racesuccessen en met het oog op Group 4 van het Europese GT kampioenschap is er nood aan een homologatie special. De Carrera 2.7 Rennsport debuteert in ’72. De RSH (Homologation) zou op zo’n 17 exemplaren gebouwd worden, naast de ruimere productieaantallen van de Lightweight (Sport) en Touring. De aanduiding Carrera is nieuw voor de jongere generatie Porschisten van de jaren ’70. Kenners herkennen het knipoog naar de overwinningen van Porsche in de ’53 en ’54 Carrera Panamericana, één van de nog steeds meest meedogenloze wegraces.

mw8t0206

Als basis voor de Carrera RS 2.7 gebruiken de tovenaars van Porsche de 2.4 liter 911S. De capaciteit van het blok wordt met 6 mm bij 90 mm vergroot naar 2687 cc waardoor het hoefgetrappel met 20 pk aanzwelt tot 210. De RS krijgt carrosseriepanelen van verdund metaal, een polyester, frameloze motorkap en extra dun glas om overbodig gewicht geen kans te geven. Voor de eerste keer monteert Porsche bredere achter- dan voorwielen. Een kinspoiler, bredere heupen en de zo herkenbare eendenstaart onderscheiden de RS uiterlijk van zijn minder temperamentvolle familieleden. De opvallende Carrera striping boven de dorpels kan desgewenst weggelaten worden.

_mg_5937

mw8t0155

Insiders vrezen voor de verkoopcijfers van de Carrera RS 2.7. Achteraf blijkt het onnodig om leden van het management te verplichten een RS te nemen als bedrijfswagen om de verkoop aan te zwengelen: de auto kent een instant succes bij de lancering op het ’72 Salon de l’Automobile de Paris. De eerste 500 exemplaren zijn binnen een week uitverkocht. Later volgen nog twee productiebatches van elk ongeveer 500 RS’en. Omdat niet alle potentiële eigenaren tuk zijn op de onbestaande aankleding van de RS, komt Porsche met het Touring pack op de proppen. Een standaard Lightweight RS doet het zonder achterbank, geluidsisolatie of undercoating en met kale deurpanelen met een trekkoordje, goed voor een gewicht van om en bij de 975 kg. Bij de eerste 500 klassiekericonen die uit de fabriek rollen, was dat zelfs maar 890 kg. Meer luxe maar evenveel volbloed maakt een RS met Touring pack een 100 kg zwaarder. Ook daar zijn de eerste de lichtste met 960 kg op de weegschaal.

_mg_5611

Het magazine Autocar spreekt in een toenmalige test over ‘sensational, even by Porsche standards’. Mijn subjectieve mening over die standards weggelachen: wow, het is me een hardcore rijervaring met de DRIVR Carrera RS 2.7 over het Waals-Brabants bochtig asfalt. De toeren blijven komen. Zelfs als de schaal van de grote klok in je gezichtsveld allang rood bloost, lijkt de motor niet het minste moeite te moeten doen en pakken reserve in petto te hebben. Dit is zonder twijfel het aangenaamste Porsche cliché dat ik totnogtoe heb ervaren. Soepel rijden op normale lagere toeren vergt kunst die ik niet helemaal beheers. Ik beleef de Carrera RS als een road racer die met niets minder dan plankgas genoegen neemt. Het oppikken vanaf 6000 toeren is indrukwekkend, ook al bouwt het vermogen en koppel over het ganse bereik gestadig op. ‘I call it a third-gear car’, zegt de eigenaar vanachter zijn Porsche Design zonnebril uit ’81. Voldoende koppel om de leukste versnelling je helemaal te laten plezieren.

mw8t0184_mg_5918

Als het een 911 moet zijn, is het ongetwijfeld deze oer-RS. Voldoende subtiel en met een toch hoog adrenalinegehalte – it looks the part. Jammer dat vele Carrera RS’en weinig rubber verslijten omwille van de aankoopprijzen die het plafond uitswingen. Gelukkig wordt onze erg vroege productie DRIVR RS Touring – die tot de eerste 500 behoort – wél gebruikt. Slaapkamerposters te bestellen bij huisfotograaf Jeroen P.

mw8t0267

Weggecijferd | ’72 Porsche Carrera RS 2.7

Motor 2687 cc flat six met droog carter
Aandrijving achterwielen, vijfversnellingsbak
Vermogen 210 pk bij 6300 t/min
Koppel 255 Nm bij 5100 t/min
Gewicht Lightweight (Sport): ong. 975 kg, Touring: ong. 1075 kg
Acceleratie (0-96 km/u) Lightweight (Sport): 5,3 s, Touring: 5,6 s
Topsnelheid 240 km/u
Productieaantal 1560 à 1580 exemplaren

Verdict

8 op 10

[Foto’s: Jeroen Peeters, hat tip: Jeremy H.]