Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Als je jezelf DRIVR noemt, dan geef je de indruk van rijdersauto’s te houden. Hét typevoorbeeld van de betaalbare driver’s car is volgens onze (voor één keer unanieme) redactie de Mazda MX-5. Als er dan een versie gelanceerd wordt – ter ere van het twintigjarig bestaan – die gemaakt is met de insteek nog meer rijplezier te bieden, dan moet je daar als zelfrespecterend rijdersblog melding van maken. Bij deze.

02-mazda-superlight-concept-press

De harde feiten: 50 mm grotere spoorbreedte om de nieuwe remmen te kunnen huisvesten, 30 mm verlaagd met Bilstein-schokdempers, Eibach-antirolbeugels voor en achter en dat alles geschoeid op 17 inch-lichtmetaal uit Mazda’s eigen schappen. Wat betreft het bestuurdersverblijf: droog zitten is voor kappers en rijkeluisvrouwtjes. Geen dak, geen isolatie, geen vloerkleedjes. Geen airco, geen radio, geen voorruit, geen buitenspiegels, geen standaard stoelen maar racekuipjes uit carbon. Voorzien van prachtig leder, dat dan weer wel.

Al die gewichtsbesparing levert een sprint naar 100 op in een kleine negen seconden, een halve seconde sneller dan de normale 1.8-versie, waarvan de Superlight het motorblok nagenoeg ongewijzigd overneemt. Waarom ze niet de tweeliter met 35 extra Japanse paardjes hebben geplaatst, is mij een raadsel. Zeker voor een circuitspeeltje als dit is dat extra vermogen best wenselijk. Desondanks zou ik dit wagentje niet van mijn oprit trappen – mits ik die belachelijke helm niet op hoef.

Wat denken jullie? Zou Mazda het lef hebben deze radicale speedster echt in productie te nemen? En vooral: zou jij hem zien zitten?

01-mazda-superlight-concept-press

18-mazda-superlight-concept-press

32-mazda-superlight-concept-press

28-mazda-superlight-concept-press

27-mazda-superlight-concept-press