Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De tapis-plain op de beurs van Frankfurt verslijten, dat laten we aan de nieuwsblogs over. Bovendien staat er (op de 265pk sterke Golf en Scirocco R na) weinig wat als betaalbare driver’s cars omschreven kan worden. Toegegeven: de Mazda MX-5 Superlight valt er te bewonderen, evenals de Alfa Mi.To Quadrifoglio en Mini Roadster Concept. Maar dat zijn eerder herkauwingen dan échte premières; die situeren zich vooral in lottoregionen en luisteren naar onbetaalbare namen als Ferrari en Bugatti. Wat er ook niet staat, en daar hoopten we hier bij DRIVR toch stiekem op, is de Audi RS3 met 340pk sterke vijfcilinder turbo van de TT-RS. En dat doet ons twijfelen.

audirs3

Twijfelen of de RS3 er überhaupt komt. Nochtans circuleert die al een tijdje op en rond de Nordschleife als licht aangepaste S3-vijfdeurs; een geliefkoosd camouflagetruukje van VAG dat de Golf GTI-R vorige maand nog in een TDI-karkas verstopte. Een andere indicatie dat de plannen voor de RS3 gewijzigd zijn, komt van Audi Zuid-Afrika dat – in al zijn kinderlijk enthousiasme – via Twitter klikte dat de premiumhatch op Frankfurt zou staan. Maar dat is dus in extremis niet het geval.

audirs3b

Uitstel of afstel even in het midden gelaten – zou Audi er wel goed aan doen om de RS3 op de markt te brengen? Vanuit DRIVR-standpunt natuurlijk wel; er is altijd nog plaats voor een 300+pk sterke driedeurs naast Focus RS en Co. Maar geldt dat ook voor het modellengamma van VAG? Ze hebben namelijk al een 265pk sterke S3 die volgens collega Cedric “te efficiënt voor zijn eigen goed is en onder het mom van veiligheid aan betrokkenheid inboet”, maar wel één die zijn vijfsecondensprint bij eenderwelk weer in het asfalt brandt. Cijfermatig dus voldoende om de Focus bij te benen, zij het voor een dikke 6.000€ meer.

audirs3c

En net daar knelt de beurs; een met de vijfcilinder turbo uitgeruste A3 zou gemakkelijk 45.000€ kunnen kosten (vóór de peperdure opties) oftewel een smak meer dan de concurrentie. En voor wat? Om net onder de vijfsecondensprint van de S3 te duiken zonder enige andere differentiatie? Daarvoor is de TT-RS er immers al – in se ook een hatchback. Kortom: het VAG-modellenpalet lijkt ons te druk om nog een RS3 tussenin te passen, ook al zou een kwaliteitsproduct als de A3 met achtersturende vierwielaandrijving en grollende vijfpitter niet in onze testgarage misstaan. Benieuwd wat de toekomst brengt.

PS: Volg de coolste nieuwtjes vanuit Frankfurt op de Twitterblog van Car Magazine!

Share Button