Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

We hebben het niet gemakkelijk, beste DRIVRs. Wie vandaag durft zeggen dat hij of zij een zwak heeft voor auto’s, wordt niet graag door de medemens gezien. In het beste geval worden we beschouwd als een ongevaarlijk randfenomeen dat nu eenmaal bij onze manier van voortbewegen hoort. ‘Freak!’ klinkt het dan wel eens, wat naar mijn bescheiden mening niet positief is. De boosdoener is de auto: ons teerbeminde vervoer(ing)smiddel, onze bron van puur en onversneden rijplezier, het kroonjuweel van de industriële vormgeving. Wat heeft hij (of is het zij?) dan misdaan?

gastbijdragebenny

Zou het de uitstoot van CO2 zijn? Weten al die autohaters wel wat dit is, of springen ze blind op de kar die Al Gore in gang heeft geduwd? Het zou kunnen. En het zou dan nog deels terecht zijn; ik ben ook niet wild van een Q7 die geparkeerd staat op de stoep voor school. Waarom rijden de mammies niet dwars door de schoolpoort, door de zandbak, tot in de klas om hun spruit daar veilig af te zetten? Dat zou tenminste een veel gepaster gebruik zijn van die Sport Utility Vehicles… Maar moet een kleine, zuinige roadster dat imago dan mee bekopen? Verdient de liefhebber aan het stuur van zijn kwieke MX5 dezelfde blikken als het bellend maatpak in zijn dubbel zo zware naamgenoot zonder M? Ik dacht het niet.

Of zou de auto te populair geworden zijn? Iedereen heeft er één, twee of zelfs meer. Dat heeft misschien tot resultaat dat we het allemaal wat te vanzelfsprekend zijn gaan vinden. Het zou kunnen. En het zou dan nog deels terecht zijn: zo ben ik ben ook geen groot voorstander van bedrijfswagens voor iedereen. Vooral niet als blijkt dat de werknemer de hele dag op kantoor zit. Het lijkt me zelfs niet leuk een bedrijfswagen te zijn: je weet dat ‘de relatie’ maar twee of drie jaar duurt en dat je al die tijd nooit echt in het hart zal kruipen. Niemand die tussen de eindeloze onderhoudsintervallen naar de olie, koelvloeistof of bandendruk kijkt. Niemand die maalt om die extra kras. Niemand die bezorgd is over die grote hagelbollen. En ’s morgens is het resoluut plankgas (warm rijden, wat is dat?). Maar verdient de liefhebber aan het stuur van z’n oude Giulia dan dezelfde blikken als de haastige commercieel afgevaardigde in z’n A4tdi? Ik dacht het niet.

Of zou het dan toch gewoon over zijn? Zou de auto simpelweg passé zijn, iets van gisteren? Ik hoop het niet. Ik hoop het echt niet… En daarom doe ik een oproep aan alle autoliefhebbers: treed naar voor en kom op voor uw passie! Laat u niet intimideren door de negatieve vloedgolf die de auto vandaag overspoelt! Vertel uw verhaal, of het nu over een 911GT3RS gaat of een Berlingo waarmee de Noordkaap bedwongen werd! Maar wees alert en durf in eigen boezem te kijken. Rij sportief in de faire betekenis van het woord en zoek een circuit op wanneer de auto en de geest daarom vragen. Koop licht en wendbaar en kies vooral met het hart. En aan alle constructeurs: bouw vernieuwend, ontdoe auto’s van nutteloze gadgets, wees innovatief, maak ze lichter en groener. Maar bouw ze vooral met de passie van een liefhebber.