Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Terwijl half België zich aan de naweeën van een zoveelste ochtendspits ergert, verlaat ik zorgeloos de parking van het kantorencomplex aan het Zellikse Hunderenveld. De trillingsarme koudstart verloopt zacht, Bower & Wilkins compileren relaxerende noten en het cocoongevoel van onverstoorbare luxe overstijgt de malaise van Brussel probleemloos. Ik rijd in Jaguars nieuwste en meest atypische creatuur ooit: de XF diesel met zomaar even 600Nm aan boord – ook al behoren Havana’s en een bolhoed niet meteen tot mijn wannahaves

mw8t9917

Inderdaad. Want met een groep gewiekste Indiërs aan het roer en de knowhow van Fords ontwikkelingsteam nog vers in het geheugen, beschikt het vernieuwde Jaguar over een vrijgeleide om het oubollige imago voorgoed adieu te zwaaien. Met de actuele line-up van de bloedmooie XK, de in silentium uitgedoofde Mondeo X-type, deze met Bond-trekjes bedropen XF en de heruitgevonden XJ hebben de geallieerden eindelijk de juiste wapens om de Wehrmacht te bekampen.

rijtestjaguarxf2

En of ze met scherp schieten. Onder de kap ligt de geruisloze crème de la crème van dieselland; een dubbel geblazen V6 die de oude 2.7 HDI waardig opvolgt. Jaguar serveert ook een ‘gewone’ 3.0D met 240 pk (fiscaal toe te knijpen tot 211 Belgische pk’s), maar pronkt liever met deze explosievere ‘S’-versie die er 275 uitspuwt en daarmee bijna sportwagenprestaties levert. Maar laten we vooral eerlijk zijn: met een muur van 600 Nm, een snelle en boterzachte ZF-zestrapsautomaat met Clarksons ‘flappy paddle’-label en een best agiel onderstel verrast de XF met een alternatieve vorm van rijplezier die niet alleen de Autobahn, maar ook de B-wegen errond verheerlijkt.

_mg_4642

Jaguars potentiële 5series beater wordt hier ge(s)maakt door een fijn gebalanceerde afstelling die zowel passagiers als bestuurder verwent. Brusselse wegen lijken plots gladder dan de huid van Yves Rocher, terwijl duik- of schommelneigingen alleen bij bruuske rembewegingen optreden. De achterwielaangedreven layout dweept ook zelden met overstuur, waarbij het (schakelbare) ESP in z’n dynamische stand mooi op de achtergrond blijft en rijplezier ook met veiligheidsnet toelaat. En dat is met die tomeloze portie diesel-Nm’s in de regen soms een zegen. Kleine smet op het blazoen is de snelheidsafhankelijke stuurinrichting; licht en goed manoeuvreerbaar, maar voor mij toch iets te vaag bij hogere snelheden.

mw8t9942

Zelfs de meest fanatieke Lexusklanten moeten het onderschrijven: Jaguars nieuwe cockpit overtuigt met zorgvuldig onderdrukte rol-, wind- en tractorgeluiden en plaatst de lat voor build quality weer wat hoger – ondanks onderdelen die nog altijd uit de (oude) Fordrekken komen. Niettemin zijn de meeste materialen van prima allooi: de zachte suède dakbekleding oogt zelfs wat Maserati terwijl de lichtmetalen drive selector dan weer wat van BMW’s I-drive heeft. Achteraan zit onze huisfotograaf prima; met het hoofd net niet tegen de daklijn en meer dan voldoende been- en knieruimte blijkt hij echter vooral op zoek naar dat ene geschikte snapshot, of wordt hij gefascineerd door enkele interieurdetails? En terwijl we op de achterbank weinig kunnen aanmerken, zijn de voorste zittingen – hoewel uitschuifbaar – eerder aan de korte kant. Gelukkig zonder aan zijdelingse steun in te boeten.

_mg_4311

De echte noviteit schuilt echter in de stijlbreuk. Want los van het feit dat de door Jaguar gepatenteerde combine van notenhoutfineer en lichtbeige leder mij binnensmonds Sovereign doet mummelen, slaagt de XF er toch in de Duitsers een schrapnel in het aangezicht te projecteren. Wie anders durft te pronken met een uit de middentunnel oprijzende versnellingshendel? Wie anders imiteert een pulserend hart in de rode startknop, vragend om te grommen? En wie anders levert 180 graden wegdraaiende verluchtingsmonden, een dashboardklep en interieurverlichting met fijngevoelige druksensoren? Zelfs als je even geïmmobiliseerd langs de kant staat door een te lage batterijspanning en de boordcomputer de meest onzinnige foutmeldingen verwoordt, dan nog blijft de XF een Angelsaksische smaakmaker die menig Duitse Einheitswurst doet aanbranden.

_mg_4450

Tabula rasa of niet; elke zichzelf respecterende Jag heeft nog altijd een arsenaal luxesnufjes die ook deze top-of-the-line Portfolio-versie doen glimmen. Dodehoeksensoren (BLIS), een achteruitrijcamera, een navi met touchscreen en stemherkenning, een verwarmd stuurwiel of radargestuurde cruise control… Misschien niet de meest noodzakelijke autofiele gadgets, maar alleszins beter dan een bolhoed of sigarenknipper op de hoedenplank. Een schitterende ommezwaai en meteen goed voor zomaar even vier diesel-R‘s. Ik voel me als een hond die z’n baasje verloochent.

_mg_4456

[Foto’s: Jeroen Peeters & Ken Divjak]

JAGUAR XF 3.0D ‘S’

Plus Min
+ Sexy Cat – Te gevoelloos stuur
+ Krachtpatser in (zuinig) dieselformaat – Kickdown kan sneller
+ Comfortabele slee voor DRIVR‘s – Verhouding binnen/buitenafmetingen
+ Succes aan de toog gegarandeerd – Besparingen op enkele knopjes

Weggecijferd

Motor 3.0 V6 diesel met dubbele turbo
Aandrijving Achterwielen
Vermogen 275 pk (4000 tpm)
Koppel 600 Nm (2000 tpm)
Massa 1820 kg (officieel)
Acceleratie (0-100 km/h) 6,4 s (officieel)
Topsnelheid 250 km/h (begrensd)
Gem. testverbruik 8,3 l/100 km
Prijs 65.900 euro
Fiscale PK 15

Verdict

8 op 10