Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Regel nummer één in autoland: constructeurs zijn averechts. Zweren ze dat een bepaald model er komt, dan is dat waarschijnlijk bluf – en communiceren ze dat een ander model er zeker niét komt, dan kan je er vergif op nemen… Case in point: de BMW 0-Reeks. Nooit ofte nimmer zou de Münchense constructeur een BMW-badge op een voorwielaangedreven Mini plakken, maar dat is exact wat er voor 2013 gepland staat. En er is meer…

audia1

Reden voor de Duitse ommezwaai  is de Audi A1, Ingolstadt’s veelbelovende premiumaanval op de stadmus. Ook Mercedes’ volgende A/B-klasse en de geplande uitbreiding van Smart zou BMW ziek van zorgen maken over een gemist marktaandeel, en daarom komt er voor het eerst in de geschiedenis van de Bayerische Motoren Werke een voorwielaangedreven vierwieler. Maar opgelet: ze hebben verdorie geprobeerd om de aandrijving naar de achterste wielen te sturen. Alleen bleken noch Mercedes, noch PSA (met wie ze nu al motoren delen) geschikte partners om zo’n platform mee te ontwikkelen.

bmw0reeks1

Doe er nog de nood aan betaalbare & gedownsizede producten bij, en BMW is gezwicht om de 0-Reeks op een Mini te baseren. De UKL1 zoals de 0-Reeks voorlopig nog heet (staat voor Untere KompaktLasse), zal in drie varianten aangeboden worden: driedeurs hatch, vijfdeurs hatch en tweezits coupé. Motoren zijn van de volgende generatie en omvatten benzine driecilinders van 1.000cc (met 90 of 110pk) en 1.4 viercilinders (van 130, 150 en 170pk). Het dieselfront wordt waargenomen door een 1.6 die 90, 110 of 150pk levert. Van een M-versie is er vooralsnog geen sprake, maar een sportieve sDrive-variant behoort zeker tot de mogelijkheden.

bmwi

En nu we toch aan het orakelen zijn, BMW’s Smart-rivaal ‘i’ zal eveneens onder blauw-witte vlag gecommercialiseerd worden beter dan als een apart merk. Denk aan een smallere Toyota IQ met een volledig elektrische aandrijving (voor stadsgebruik) of een driecilinder benzineturbo (voor intercity-ritten) en je weet meteen waar de ‘i’ voor staat. Te hebben voor pakweg 13.000€ en voorzien op 35.000 exemplaren per jaar krijgen de gevestigde waarden er dus een serieuze concurrent bij – en wel één die driver enjoyment op de eerste plaats zet aldus projectleider Reithofer. Here’s hopin’.

[Bron & Impressies: Car Magazine]