Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Verbazing alom op de DRIVR-redactie. We waren namelijk in de waan dat we de Renault Twingo RS Cup al in februari getest hadden (samen met de capabele Ford Fiesta Sport), maar niets is minder waar; de échte Cup demarreert namelijk pas over enkele weken – en dat behoeft een woordje uitleg.

shootoutrenaulttwingovsfordfiesta7

De pocket-rocket die zich voor onze allereerste ShootOut vuil maakte, was dus geen – err – CupCup maar een RS met Cup-chassis; Franse logica voor een standaard RenaultSport Twingo met 17-duimers, 10% hardere shocks & veren en een verlagingskit van 4mm. Een puike prestatie, maar niet genoeg voor de volledige vijf R‘en wegens te compromisloos voor all-round gebruik in dichtbevolkte gebieden zoals België. Maar op die verlaten departementales in Zuid-Frankrijk…

twingorscup

… daar zien ze een afgeslankte versie van de stadmus wel zitten. En dat is dus de échte Twingo RS Cup die de automatische koplampen, airco en schuifbare achterbank van de gewone RS achterwege laat om 10kg en een kleine 1400€ van zich af te werpen (totaalsom: pakweg 15.000€). Voorlopig is er nog geen nieuws over een mogelijke commercialisering in België, maar je kan er van op aan dat dit ding potten gaat breken in de categorie van de Suzuki Swift Sport en FIAT 500 Abarth. Want de échte Cups zijn traditioneel de juweeltjes van het gamma. Alleen zorgen dat je de juiste versie onder je derrière krijgt…

Share Button