Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

dunlop0

De finale zit er op. De strijd is gestreden. De Dunlop Drivers Cup 2009 kent zijn drie racers. En om meteen met de deur in huis te vallen: DRIVR is er met z’n vijfde stek (net) niet bij. Helemaal zuur, als je weet dat nummer vier tot reserverijder gekroond werd en ook nog de volledige raceopleiding cadeau kreeg. Nu, niet getreurd: de finaledag was enorm leuk, de proeven bijwijlen bijzonder leerrijk en de concurrentiestrijd in het algemeen erg gezond. Een impressie.

dunlop1

Het finaleparcours bestond deze editie uit vijf selectieproeven. Ten eerste was er de belangrijke en o-zo-leuke circuitproef, waarbij we elk drie rondjes Zolder in de MINI racewagen mochten afhaspelen. Geen time trial, maar een educatief uitje bedoeld om je lijnenkennis te onderstrepen, je luistervaardigheid naar de instructeur op punt te stellen en – uiteraard – je te profileren als goede huisvader voor het racemateriaal. Nadien werd ieders wagenbeheersing in de car control proef aan de tand gevoeld; een slalom tussen kegeltjes en een uitwijkproef tussen wat tuinsproeiers zijn de typische basisingrediënten voor menige rijopleiding en scoren dan ook relatief laag op de wow-schaal. Testwagen van dienst was geen onbekende voor DRIVR, al werd de grijze bromtol voor de gelegenheid wel voorzien van een vers setje rubber.

dunlop2

Een voor Dunlop heel belangrijk onderdeel was het kernachtig samengevatte ‘interview’. Iedere kandidaat moest rond zijn deelname een zo groot mogelijke mediabuzz creëren om de gedroomde win-win situatie voor de sponsor te realiseren. Want niets voor niets in deze wereld, wat de organisatie stimuleerde om het belang van deze proef richting de 30 procent te katapulteren – oftewel drie keer meer dan vorig jaar. Achteraf bleken de vijftien persmappen dan ook niet meer dan een souvenir en lag de focus vooral op vlotheid, presence en de broodnodige sponsorability.

dunlop3

Vervolgens mocht het volledige deelnemersveld zich in groep aan een ouderwetse schoolfavoriet wagen: de Cooper-test (oftewel biep-test). Op de tonen van enkele overjaarse pubernummers – waarbij m’n gesponsord petje overigens helemaal niet had misstaan – ging het van allegretto, over allegro tot allegrissimo. Eén voor een legden we de duimen, tot de last man standing (uiteindelijk 2de in het eindklassement, nvdr) victorie mocht kraaien.

dunlop6

Terug naar het leukere werk dan, met een heuse driftproef als afsluiter. De kaalgestripte Dreiers van Skylimitevents stonden dan ook garant voor acht minuten dikke fun. Want hoewel deze proef quasi niets met circuitgevoel te maken heeft, geeft hij wel een goede indicatie over car control, adaptatievermogen en stressbestendigheid. En zo eindigde de finaledag toch nog met een dwars ritje in een echte auto. Of explicieter: met het dichtgelaste differentieel tussen de juiste wielen.

dunlop5

Proficiat aan de drie winnaars Dimitri, Stijn en Jan vanwege het ganse DRIVR-team.

En uiteraard een dikke merci aan ons steunend lezerschap. Volgend jaar beter!

[Snaps: Ken Divjak]