Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Zowat alles en iedereen die geschiedenis schreef in de Formule 1 was ooit actief bij Lotus. Of je nu Zanardi, Clark, Hill, Fittipaldi, Mansell, Hakkinen of Senna heette, op een gegeven moment reed je voor Team Lotus – een legendarische fabrikant met een legendarische historie. Tussen 1958 en 1994 scoorde het team zes rijderstitels en zeven constructeurstitels alvorens door gebrek aan sponsors langzaam af te glijden naar de staart van het veld. Het merk concentreerde zich vervolgens volledig op het verkopen van straatauto’s. Of liever: raceauto’s die nét straatlegaal zijn.

photo

En niet zonder succes; de echte coureur kan gewoon niet om Lotus heen als het om rijgenot gaat. Voornamelijk in Engeland wordt er overigens nog flink geracet met de huidige modellen in verschillende cupklasses. Omdat iedere Lotus met minimale aanpassingen volledig racewaardig te maken is, is deze klasse zeer toegankelijk te noemen. En na afloop schroef je simpelweg de nummerplaten terug op hun plaats en jaag je onbehoorlijk hard naar huis. Onlangs kondigde Lotus echter aan terug te keren naar de Formule 1 onder leiding van Tony Fernandes en Mike Gascoyne. De eerste foto’s van de nieuwe bolide zijn inmiddels online:

lotus-1610991036248471600x1060

lotus-1610991036261291600x1060

Het nieuwe Lotus hoopt midden februari klaar te zijn zodat er nog een maand getest kan worden voor de eerste race in Bahrein in maart volgend jaar. Hopelijk komt Lotus weer op haar oude niveau, al zal dat lastig zijn als relatief kleine speler in het huidige F1-wereldje. De rijders worden komende maand bekend gemaakt, maar dikke kans dat Jarno Trulli een stuurtje pakt om zijn ervaring in het team te brengen. Als tweede rijder wordt de jonge Fairuz Fauzy -oud testrijder van Spyker en actief in de World Series by Renault– getipt, wat mede te maken zal hebben met de Maleisische hoofdsponsor van het nieuwe team.

Maar wat denken jullie? Rijdt de volgende Ayrton Senna of Graham Hill binnenkort voor Lotus? En kan dit kleine team een rol spelen in het F1-circus anno 2010?