Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

perslanceringastra7

Das Auto. Het is een slogan die iedereen vandaag associeert met Volkswagen in het algemeen en de Golf in het bijzonder. Begrijp dan ook onze verbazing wanneer we bij aankomst in Frankfurt een boek op ons hoofdkussen vinden dat opent met “Opel Kadett, Das Auto”. Een duidelijk indicatie dat de Opelaners al tien generaties Kompaktwagen slechts één doel voor ogen hebben: de Golf van zijn versteende troon stoten. Of ze er met de nieuwste Astra daadwerkelijk in slagen?

perslanceringastra2

Als het aan de looks ligt: vast en zeker. En ook al horen journalisten zich niet met subjectieve uitlatingen te moeien, niemand op de lancering kan ook maar één vijfdeurs opnoemen die er gelikter uitziet – zowel vanbinnen als vanbuiten. Sterker nog: na een paar glaasjes Sekt is de fine-fleur van het autojournaille het zowaar eens dat enkel de verwachte Alfa Giulietta (opvolger van de 147 en gepland voor 2010) in dezelfde designliga speelt, laat staan dat de Golf vijfenhalf er esthetisch aan kan tippen… Dat hebben we trouwens te danken aan de Vlaming Marc van der Haegen die het lijnenspel van de Insignia naar een jonger model vertaald heeft om terecht fier op te zijn, vooral met de negentienduimers die de 1.6 Turbo met 180 benzine-pk’s sieren.

perslanceringastra3

Dat voorlopige topmodel klissen we voor de verbindingsrit naar Dudenhofen, Opel’s ontwikkelingsbasis op een steenworp van Frankfurt. Eerste indrukken? De elektronisch gestuurde demping – net als bij de Golf optioneel – is fenomenaal. Want zelfs op die sexy negentieners blijft het comfort perfect aannemelijk zonder dat het stemvolume omhoog moet. Het stuur behoudt de precisie van dat uit de Insignia terwijl de zesbak beter schakelt dan die van Big Brother – misschien wel omdat de armsteun minder stoort en de stoel oneindig verstelbaar is, zelfs voor reuzen als ondergetekende. De hele binnenruimte voelt daarbij ruimer aan dan die van hun Car of the Year dankzij voldoende hoofdruimte en een ver vooruitgeschoven voorruit. De rozengeur, de maneschijn…

perslanceringastra4

En ondanks het feit dat we nauwelijks tien kilometer onderweg zijn, de bedenkingen. Een succesformule als de Insignia downsizen houdt namelijk het gevaar in dat er wat imperfecties door het mazen van het net glippen, en dat is bij de Astra niet anders. Zoals er zijn: de knoppen op de middenconsole zijn nog altijd te talrijk, het stuur mist nog altijd feedback en de koets lijdt met 1.400kg+ nog altijd aan obesitas (een vergelijkbare Golf weegt droog bijna 200 kg lichter) waardoor de Astra zelfs met 180 pk eerder lauw dan heet overkomt. Toegegeven, op de onbegrensde Autobahnen verschijnen er ongemerkt dartsgetallen op de teller, maar die voelen nooit boeiend of kinky aan. Nooit gewillig of onderhoudend zoals je van de Turbo-badge op de koffer zou verwachten. Zelfs Opels chassisgoeroe blijkt tijdens het diner niet meteen te weten wat de concurrenten van zijn 180 pk sterke softback zijn, maar insisteert dat we de volledig nieuwe 1.4 met 140 pk proberen tijdens de tweede testdag op de openbare weg.

perslanceringastra6

Die rit tekent zich af op de mistige heuvels rond Mainhattan (naar de ligging van Frankfurt aan de rivier Main) en bevestigt de eerste indrukken van gisteren: de Astra is in eerste instantie op comfort afgestemd. Dat is nu eenmaal wat het merendeel van de compactkopers verwacht en wat de nieuwe met verve voorschotelt. Maar of hij daarmee door de mand valt op de berpassen van de Feldberg? Tuurlijk niet; anno 2009 heeft elke allesdoener een sportknop op voorraad die de dempers verstevigt (maar nooit overdrijft), het stuur verzwaart (maar niet transparanter maakt) en de rolneigingen beperkt (tot een knap minimum) om veilig en neutraal uit de voeten te komen. Ben je te lui om van Tour over Normal naar Sport te schakelen, dan voelt het systeem wel wat voor chauffeur er achter het stuur zit om die paramaters stiekem en efficiënt aan te passen. Maar spannend? Dat blijkt alleen uit het gemiddeld verbruik dat bovenaan de berg 14 l/100km aanwijst. Met dank aan het corpulente drooggewicht dat zelfs gedownsizede turbomotoren naar adem (en karakter) doet snakken.

perslanceringastra5

DRIVRs doen er dan ook goed aan om hun sportieve ambities op te bergen tot de GSI- en OPC-versies er zijn, respectievelijk volgend jaar als 200pk sterke drie- en vijfdeurs of een jaartje later als GTC met 260 paarden. Alle anderen (en laat ons eerlijk zijn: dat is het doelpubliek van de ‘gewone’ Astra’s) investeren met een gerust hart in de 1.7 diesel met 125pk en genieten van knappe looks en upmarket features die dicht bij de Volkswagen Golf komen. Krikt Opel de afwerkingskwaliteit van de preproductiemodellen op de lancering nog een stand hoger, dan maken we daar met plezier ‘gevaarlijk dicht’ van. Kortom: voor velen zal de Astra ongetwijfeld Das Auto worden, maar voor ons mag die das nog even sportief dichtgeknoopt worden – liefst met een lichtgewicht knoopje.

perslanceringastra11

[Foto’s: Jeroen Peeters & Ken Divjak]

OPEL ASTRA 1.4T 140 & 1.6T 180 (2010)

Plus Min
+ Veel auto voor je geld – Veel gewicht voor een auto

Weggecijferd

Motor 1.4 – 1.6 benzine turbo
Aandrijving voorwielen
Vermogen 140 – 180 pk
Koppel 200 – 230 Nm
Gewicht 1400 kg +
Acceleratie (0-100 km/h) 9,7 – 8,5 s
Topsnelheid 205 – 221 km/h
Gem. testverbruik (zie tekst)
Basisprijs 18.850 – 22.550 €
Fiscale PK (wordt geverifieerd)

Verdict

7 op 10

Share Button