Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

In het weekend dat een einde maakte aan de Grote Droogte van 2009, kregen wij het instapmodel van de BMW Z4 onder de kont geschoven. Die mocht ons als mini-Ark van Noah door de apocalyptische weersomstandigheden naar een fotolocatie in de haven van Antwerpen loodsen. En omdat het niet altijd rijtests moeten zijn die cryptisch beginnen om erna lauwwarm te eindigen, geven we het resultaat van deze ‘duurtest hoogste ruitenwisserstand’ meteen mee: de Z4 sDrive 23i gaat veel harten winnen.

rijtestz423i1

Nu is de term ‘instapmodel’ om verschillende redenen misleidend, niet in het minst omdat in- en uitstappen bij de Z4 een paar gezonde heupen vergt. Stellen dat je in deze coupé-cabrio laag tegen de grond zit, is dan ook een genietbaar understatement. Bovendien is de Z4 financieel niet de meest toegankelijke wagen aangezien de kandidaat-instapper best een grote zak dukaten meebrengt; een Z4 als de onze, opgedirkt met een heleboel snufjes en speeltjes, gaat pas voor 46.300 euro de deur uit hoewel de basisprijs van 36.400€ plus 2.380€ voor de automaat vrij correct is. Achtung met de optielijst dus.

rijtestz423i2

Een ‘model’ is de Z4 echter wel, zeker als je hem in actie ziet. Want waar zijn voorganger nog uit de love it or loathe it-pen van Anders Warming kwam, is de nieuweling een absolute spetter. Langer, breder en lager – de juiste ingrediënten voor een strakke roadster. De Z4 heeft dan ook al een hele resem designprijzen gewonnen terwijl de reacties op ons testmodel van “wat een fantastische lijn” over “lekker” tot “wel heel vrouwelijk” gingen, wat enkel een compliment kan zijn. Enige punt van discussie betreft de vraag of Zij nu mooier is met het alu dak open dan wel dicht. Voor ons is het in ieder geval dicht: de C-stijl doet zelfs de ruwste harten smelten.

rijtestz423i3

Maar zou het kunnen dat de Z4 een beetje té mooi is? Teveel schoonheid voor zijn lengte heeft? De vraag is minder belachelijk dan ze lijkt; een auto is imago en in onze contreien wordt imago nog altijd bepaald door de gemiddelde vooroordelen van de al even gemiddelde Vlaming  jegens een merk. Hier heerst de terreur van de tofheid, zwaait de sympathieke loser de plak. En in dat opzicht blijkt de Z4 niet meteen een toffe of sympathieke wagen; we hebben zo veel mogelijk voetgangers laten oversteken, maar nooit kon er zelfs maar een knikje af… Die vooroordelen ook.

rijtestz423i4

Toch is dat een prijs die je graag betaalt voor een zitje in de kleinste Z, want zelfs met de lichtste motorisatie – de misleidend benaamde 23i – heb je al 204 paarden aan de teugels hangen. Daarmee is de 2.5 automaat behoorlijk gezwind (0 tot 100 in 7,3 en 239 voluit) oftewel een week sneller dan Z3 die het nog met een 115pk zwakke viercilinder moest doen. Zoals het een moderne vierwieler betaamt, wordt die stoeterij stevig in het gareel gehouden door het alziend oog van de stabiliteitscontrole dat we in de regen vaak zagen oplichten – zij het nooit met toegeknepen billen dankzij een direct stuur dat voldoende zwaar is en (net) genoeg feedback biedt. Al zijn we gevoelsmatig beter gewoon van BMW.

rijtestz423i5

Tussen de stoelen pronkt er ditmaal ook geen manuele maar wel een automatische zesbak. In de normale schakelstand is het dan alsof je in een grote bol watten rondrijdt; het decor glijdt gezapig voorbij, de bestuurder heeft geen besef van de elektronica allemaal uitspookt want zelfs het typische gevoel van achterwielaandrijving wordt in die stand verdoezeld. Voor wie het allemaal wat levendiger mag, zijn er de schakelstanden ‘Sport’ en ‘Sport+’ die de rijhulpjes versoepelen. De automaat wisselt dan sneller en de 6-in-lijn wordt hoger in de toeren gejaagd. Daarbij reikt het klankregister van die Reihensex van een lage sonore brom tot een bijna angstwekkend gehuil, net als een op de staart getrapte panter. In Sport+ (dat het DSC uitschakelt) kan er zelfs een genietbaar driftje vanaf.

rijtestz423i7

Over die motor trouwens niets dan lof; het gaat om het N52 blok uit 2004 dat in de Z4 helemaal tot zijn recht komt. De 2.5 vervult gedwee elk verlangen, al blijft de uitlaat zelfs bij een makke rijstijl vrij nadrukkelijk brommen. Dat klinkt natuurlijk sportief, maar past naar onze mening beter bij de manuele zesbak dan bij de koppelomvormer. Die laatste krijgt trouwens stuurflippers die beide een ‘+’ en ‘-‘-functie hebben, maar om terug te schakelen moet je vooraan het stuur aan de slag met je duimen… Qua demping is de jongste Z4 een stuk comfortabeler dan zijn beenharde voorganger, maar dat gaat gelukkig niet ten koste van de sportiviteit. Laat de Z4 zich dan toch eens op een licht springerig weggedrag betrappen, dan staat er vooral veilig onderstuur op het programma. Al voelt dat met die ellenlange neus en zitpositie boven de achterwielen soms anders aan. Een vertrouwenskwestie dus.

rijtestz423i6

Maar ook als buiten de wereld lijkt te vergaan, blijft de cabine van de Z4 een knusse oase van rust; je voelt en ziet dat het interieur een aardige duit heeft gekost. Toch zitten er in het dashboard en het stuur van deze uitvoering wat blinkende materialen die meer zonlicht reflecteren dan we in een cabrio wenselijk achten. Maar dat is dan ook het enige punt van kritiek; alle bedieningselementen zitten waar je ze verwacht en laten zich intuïtief beduimelen. En als je de stoelen verticaal instelt, valt ook daar niets op aan te merken – zij het dat kleine chauffeurs moeite zullen hebben om over het dashboard te zien. Het enige wat we niet zouden nemen op de Z4, is de automaat die een goede slok lust en de betrokkenheid onvermijdelijk dimt. Maar die promoveert de 23i dan weer tot een veelzijdigere wagen dan zijn roadsterformule doet vermoeden. Vind je een MX-5 dus te licht en een Boxster S te duur, dan is een manuele 23i misschien wel dé oplossing. En da’s lang niet mis voor een instapper.

rijtestz423i9

BMW Z4 23i sDrive Sport Automatic

Plus Min
+ Instapper om U tegen te zeggen – Roadster met automaat?

Weggecijferd

Motor 2.5 6-in-lijn benzine
Aandrijving achterwielen
Vermogen 204 pk
Koppel 250 Nm
Gewicht 1.505 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 7,3 s
Topsnelheid 239 km/h
Gem. testverbruik 10,9 l/100km
Basisprijs 38.780 €
Fiscale PK 13

Verdict

8 op 10

rijtestz423i8

[Foto’s: Jeroen Peeters]