Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Je hebt het zeker al in de comments gezien: Peugeot laat de hot hatches definitief varen ten voordele van premium coupés. Tot overmaat van ramp blijkt dat ook geen autoroddel maar een rechtsreeks citaat van marketingdirecteur Christian Stein zoals opgetekend door het Britse Autocar: “Het GTI-label betekent veel voor een grote groep mensen, maar het is tijd om verder te gaan”. En dat voor een constructeur die mee aan de wieg stond van de hele hatchback-gekte…

simca1100ti

Anno 1975 lanceerde Simca immers de 1100TI op basis van een compacte vijfdeurs met een 82pk sterke 1.3 in het vooronder. Terzelfder tijd werd het merk van Henri Théodore Pigozzi door Chrysler bij PSA ingelijfd waardoor de 1100TI onder de vleugels van Peugeot (en Citroën) terecht kwam  – drie jaar voor Volkswagen de Golf GTI als vermeende oervader van de hot hatches lanceerde. Peugeot voegde de ‘G’ bij de ‘TI’ en produceerde decennialang van de beste hatches die de wereld ooit gezien had, van de 205 over de 106 tot de vandaag nog altijd genietbare 306.

Midden 2007 kwam er voor het eerst een deuk in Peugeot’s GTI-schild (dat toen al omgedoopt was tot RC) zoals huistester Cedric mocht constateren: “Of de 207 RC de koning van het contemporaine hatchback-aanbod is, lijkt eerder twijfelachtig. De motor is gewillig én zuinig, de chassisafstelling bijzonder hard (doch veilig) maar net niet briljant genoeg, temeer daar het comfort er bij rustige ritjes zwaar onder lijdt. En daar doet de Clio RS veel beter.” Nog eens twee jaar later is Peugeot het beu om aan het kortste eind te trekken en richt het zijn pijlen op ‘premium coupés’ zoals de 308 RCZ die begin volgend jaar op de markt komt met pakweg 160 benzine- of diesel-pk’s. En dat zet een mens aan het denken…

peugeot308rcz

Denken over de klaarblijkelijk onstilbare honger van merken om ‘premium’ te zijn. Maar wat is dat eigenlijk, premium zijn? En kan je het überhaupt zomaar worden? Of wil Peugeot de kwaliteit en prijzen van zijn producten naar BMW-niveau tillen? Chiquere modellen op de markt brengen en tegelijkertijd toegeven dat hun huidige modellijn eerder ongeïnspireerd is? En op hetzelfde elan: doen ze er dan niet beter aan om van elk klein model een GTI-variant uit te brengen beter dan de peperdure route van één aureool-model te bewandelen?

Toegegeven: als de RCZ een succes wordt, dan denkt Stein aan een kleinere coupé onder de 308. Maar ook daar blijkt sportiviteit een wezenlijk kenmerk van ‘premium’ terwijl de GTI-badge dat al jaren goedkoper en bovendien toegankelijker aan de man bracht. Kortom: deze zet begrijpen we niet helemaal op de DRIVR-redactie – maar we hopen in alle geval dat Peugeot er zichzelf niet schaakmat mee zet.

Of we Clarkson nog ooit zo lyrisch over een Peugeot zullen horen?