Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Leef je even in. Het is maandagochtend, half acht. Regenen doet het niet, maar iedereen ziet de bui wel hangen. Iedereen behalve ik, want in mijn handpalm branden de sleutels van de snelste productie-Opel ooit. Ik loop naar beneden, open de garage en zap de xenons van de Insignia aan. Deur open, kont in Recaro en dan het moment dat ieders dag zou maken: de koudstart van de 325pk sterke V6 door de Remus-uitlaten. De geluidsingenieur die deze wekker in mekaar knutselde, weet wel degelijk wat de maandagochtendblues is – en vooral hoe hem te remediëren.

_mg_3058

Dertig seconden later houdt de autochoke het voor bekeken en kan er gereden worden. Of beter: gegaapt. Want in het wit op ijskoude twintigduimers trekt de nieuwste OPC meer aandacht dan de lichtekooi die hier op het kruispunt werkt… en zich vleiend rond de buitenspiegel drapeert!!? Tok tok tok klinkt het op mijn venster, “plaats voor een passagier?”. “Meer dan genoeg voor twee”, antwoord ik in mijn beste Pacino-imitatie, “maar blijf wel van de zetelverwarming af opdat we het hier zakelijk kunnen houden”. En zakelijk blijft ze wanneer ze opent met “wat een machostuur en versnellingspook heb je daar”. “Standaard OPC-materiaal”, repliceer ik droogjes, “al is de feedback nog altijd onbestaande, het stuurgewicht te miniem en schakelt de pook zoals hij eruit ziet: als een zestiger zonder viagra”. Terminologie moet je aanpassen aan het doelpubliek, hebben ze me op school geleerd.

mw8t8853

_mg_3084

“Dat klinkt weinig belovend”, veinst mijn tijdelijke vriendin. “Een geval van all show & no go misschien?” Nu zou ik haar kunnen vervelen met het feit dat de 2.8 V6 een vette turbo heeft die het vermogen naar 325 pk en 435 Nm opdrijft, dat de top zonder begrenzer goed is voor 270+ en dat dit monster in extremis 30 l/100km zuipt – maar dat doe ik natuurlijk niet. In plaats daarvan gaat het gas er in derde resoluut op om na een minuscuul turbogat te transponeren van een diep gebrom naar een heerlijk V6-gehuil dat schijnbaar eindeloos aanhoudt om 40km/h boven de nationale limiet in de begrenzer te knallen. “Snel, maar geen vluggertje”, reageert ze gevat, en daarmee zet ze de kapoot op de kop. De Insignia OPC werkt in lange halen beter dan in korte sprints, verkiest de open road boven de stadsjungle en voelt zich kiplekker op sinuerende expreswegen. Tijd om afscheid te nemen van mijn courtisane en zeil te zetten naar de volgende bestemming. It’s been emotional.

_mg_3156

Onderweg ernaartoe spookt er maar één vraag door mijn hoofd: wie denkt Opel te beconcurreren met een getunede vierdeurs van 44.000 euro!? De BMW 335xi misschien? Of Audi’s nieuwe S4? “Geen van beide”, suggereert mijn nieuwe co-piloot bij instap. Nauwelijks half zo aantrekkelijk als de vorige is dit een routinier die ons achter de schermen adviseert en vaak briljante antwoorden uit zijn witte sportsokken tovert – als in “de VW Passat R36”. “Die 300 pk sterke Volkswagen die in België niet gecommercialiseerd wordt?”, vraag ik stomverbaasd. “Exact die”, antwoordt hij zelfverzekerd, “aangezien de twee andere een pak duurder, een stuk kleiner en – met alle respect – een halve ster competenter zijn als het op rijdynamiek aankomt”. Nochtans stuurt de Insignia OPC verre van slecht. De precisie van het stuur klopt, het comfort is zelfs op die optionele karrenwielen fenomenaal en de grip van de Pirello P Zero Nero’s lijkt wel eindeloos. Daar zit de onopvallende vierwielaandrijving voor heel wat tussen. “Maar wee je gebeente als deze tweetonner loslaat en richting decor schuift”, voegt mijn passagier er met een lachje aan toe. Nog een geluk dat de gemonteerde Brembo’s groter zijn dan de velgen van een doorsnee hatchback…

_mg_3065

En met die laatste opmerking drukt ook hij zijn stempel op deze test: de Insignia OPC is – om veiligheidsredenen – afgesteld om op één specifieke manier te reageren, namelijk zo steriel als een voorwielaandrijver. Genieten doe je dus vooral van zijn lange benen die continenten verorberen, van zijn sexy looks die passanten doen smelten en van zijn knusse interieur dat zelfs achterin comfortabel blijft. Het eerste kwartier achter het stuur is dan ook veel minder dan het laatste dat de overhandiging van de sleutels voorafgaat, want deze OPC kruipt langzaam maar zeker onder je vel. Hij verovert geleidelijk aan een plaatsje in je hart als ronkend monster met een goede inborst. En daarmee zijn we bij de essentie van dit stukje fictie aanbeland: er zijn modellen waar je een hetere date mee kunt beleven, maar weinig die je voor hetzelfde geld met een goed gevoel naar huis sturen. Karakter heet zoiets.

mw8t8946

[Foto’s: Jeroen Peeters & Ken Divjak]

OPEL INSIGNIA OPC

Plus Min
+ Een OPC voor volwassenen – Maar niet voor Al Gore

Weggecijferd

Motor 2.8 V6 Turbo
Aandrijving 4×4
Vermogen 325 pk
Koppel 435 Nm
Gewicht 1.830 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 6,0 s
Topsnelheid 250 km/h (begrensd)
Gem. testverbruik 13,8 l/100 km
Prijs 43.999 euro
Fiscale PK 15

Verdict

7 op 10