Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

saab_logo1 Koenigsegg heeft de stekker uit de overname van Saab getrokken. De Zweedse supercarbouwer wil verder geen mededelingen doen over het hoe en waarom, maar één ding is zeker: de tijdsgeest was een belangrijke factor. De economie verkeert nog steeds niet in de best denkbare staat en Saab-dealerschappen vallen dan ook met bosjes om…

Heeft Koenigsegg te veel hooi op zijn vork genomen met de overname van Saab? Hebben ze het tijdrovende proces onderschat? Konden ze toch niet genoeg geld bij elkaar brengen? Koenigsegg mag het weten. Feit is: Saab staat wederom op het randje van de afgrond. En dit keer in een nog slechtere conditie. De Zweedse overheid werd genoemd als mogelijke koper, maar zij hebben inmiddels laten weten dat nationalisering van het merk geen optie is. Wel doen ze er alles aan om Saab naar een nieuwe overname te begeleiden en in leven te houden.

Saab lijkt de strijd ondertussen verloren te hebben met aartsrivalen als Volvo, Audi, BMW en Mercedes. Premium is in. Sportiviteit is in. Een degelijk imago is in. Onveilige auto’s bestaan niet meer, en dus is het vroeger zo belangrijke veiligheidsaspect van een Zweeds merk niet meer doorslaggevend. Waar Volvo slim heeft ingespeeld op de veranderende markt door zichzelf een betaalbaar, veilig en premium karakter aan te meten heeft Saab te lang vastgehouden aan haar eigenzinnige imago. Als we Saab iets moeten verwijten, dan is dat enerzijds dat laatste en anderzijds de niet altijd even productieve samenwerking met het Opel van de afgelopen 15 jaar. Daarnaast helpt het ook niet als je het ene na het andere hete concept lanceert waarvan nooit iets in productiemodellen terug te vinden is.

saab_9-x_air

Verwar de overname van Saab overigens niet met die van Opel. Opel werd uiteindelijk niet verkocht omdat de verkopende partij – moederbedrijf GM – zich terugtrok. De reden was simpel: GM kon zich niet veroorloven haar positie op de Europese markt te verliezen. Een wezenlijk verschil met de overname van Saab, waaruit de kopende partij – Koenigsegg – zich nu heeft teruggetrokken. Moederbedrijf GM kan Saab echter missen als kiespijn. Het is een relatief klein merk binnen de groep, gepositioneerd als premium concurrent van de grote Duitse merken. Enig verschil: Saab verkoopt véél minder dan de concurrentie en heeft GM alleen maar geld gekost. Reken er dus maar niet op dat GM haar best zal doen om Saab te behouden. Als ze er van af kunnen, dan liever vandaag dan morgen.

De cijfers liegen ook niet – Saab is niet bepaald een succesvol merk geweest de afgelopen jaren. Welke koper heeft daar belang bij? Eén mogelijkheid zou zijn dat een Aziatische speler voet aan de grond wil krijgen in Europa en zich als koper presenteert. Dat was al eerder het geval, toen Beijing Auto Industry zich aandiende als geïnteresseerd. Die is toen afgewezen omdat de voorkeur uitging naar het Zweedse Koenigsegg. Het is nog maar de vraag of zij alsnog bereid zijn Saab te kopen. Komt daar nog bij dat de Aziatische spelers eigenlijk alleen maar belang hebben bij de merknaam, know-how en eventueel de productie-faciliteiten op Europese grond. En dat zijn stuk voor stuk zaken die een pak goedkoper zijn als ze worden aangekocht ná een faillissement.

2006-saab-aero-x

Er breken dus spannende tijden aan voor de liefhebbers van Saab. Het zou zonde zijn als een merk met zo veel karakter en geschiedenis zou verdwijnen maar feit is wel dat het Saab niet makkelijker is gemaakt door het afhakende Koenigsegg. Het merk is inmiddels nog minder waard en voor het moraal is een afgeketste deal nooit goed. Laten we hopen dat Saab nog te redden is. En dat ze dan eindelijk inzien dat ze de heerlijke concept cars moeten vertalen naar straatauto’s.