Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Niemand zit graag in de file. Maar of dat evenwel betekent dat er gelezen, gelaptopt en geschminkt moet worden terwijl half Vlaanderen bumper aan bumper staat, dat is een ander paar mouwen. De meeste ongevallen gebeuren immers niet op verlaten veldwegen, maar op drukke verkeersaders waar een lichte aanrijding vaak verregaande consequenties heeft – met nog meer gelaptop en neusgepeuter tot gevolg. Tijd voor een veilig en futuristisch alternatief, oordeelt de EU.

En dat komt er in de vorm van Project Sartre; een samenwerkingsverband tussen verschillende veiligheidsinstituten onder leiding van Ricardo UK Ltd (pioniers in alternatieve aandrijvingen) zoals gefinancierd door Project 7 van de Europese Commissie. Concreet gaat het daarbij om een rethink van de Australische Road Trains oftewel gigatrucks die tot 60m lang kunnen zijn en verschillende opleggers aan mekaar koppelen. Vervang die opleggers door auto’s en kruid met een gezonde dosis science fiction om het opzet van Sartre te begrijpen.

sartre1

Dus hoe gaat dat dan in zijn werk? In eerste instantie worden auto’s voorzien van een navigatiesysteem inclusief zender en ontvanger om met de hoofdbestuurder vooraan te communiceren. Wanneer die een vraag tot aankoppeling ontvangt, laat hij het nieuwe voertuig achteraan aansluiten om meteen de controle van dat voertuig over te nemen. Daardoor kan de chauffeur zich in alle rust toeleggen op andere dingen én – door de lage luchtweerstandscoëfficiënt van de colonne – nog eens 20% minder brandstof verbruiken ook. De Road Train verlaten gebeurt op dezelfde manier; de bestuurder in kwestie zendt een signaal naar het leidende voertuig dat de controle afgeeft en de wagen laat uitvoegen. De andere auto’s sluiten automatisch aan en zetten hun geleide reis verder.

sartre2

Het vreemde daarbij is dat er geen fysieke koppeling is tussen de verschillende wagens; die worden namelijk via radiogolven gecontroleerd en in goede banen geleid door het voorste voertuig en diens ervaren bestuurder. Een tikkeltje utopisch misschien? Niet helemaal volgens Erik Coelingh, technisch directeur van de Actieve Veiligheidsfuncties bij betrokken partij Volvo Cars: “I do appreciate that many people feel this sounds like Utopia. However, this type of autonomous driving actually doesn’t require any hocus-pocus technology, and no investment in infrastructure. Instead, the emphasis is on development and on adapting technology that is already in existence. In addition, we must carry out comprehensive testing to verify our high demands on safety.”

Straffer nog: de eerste tests staan al gepland voor begin 2011. Nog even doorbijten dus!