Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Op 1 december maakte het Amerikaanse DuPont zijn Automotive Color Popularity Report bekend. Daarin zet de chemiegigant de populairste autokleuren van het afgelopen jaar op een rijtje. Maar erg origineel blijken automobilisten (wederom) niet: als je de zilverkleurige, zwarte en witte auto’s samenzet, heb je al tweederde van het wereldwijde wagenpark verzameld. We vinden het blijkbaar fijn om allemaal in hetzelfde futloze kleurtje rond te tuffen. Gelukkig voorzien de marketingjongens toch nog een manier om er tussenuit te springen: ieder zijn eigen koetswerkvorm!

_mg_9433

De tijd van illustere coachbuilders als Figoni & Falaschi en Letourneur & Marchand mag dan al lang vervlogen zijn, hedendaagse automerken spuwen onophoudelijk nieuwe koetswerkvormen uit. De ene is daarbij al wat geslaagder dan de andere; de Mercedes CLS was bij zijn marktintroductie bijvoorbeeld een absolute voltreffer. Maar de jongste trend van limousine-hatchback-coupés vraagt al wat meer lenigheid van de ogen. Dames en heren ontwerpers: de achterruit hoeft niet per se te eindigen op de achterbumper. Wat ons betreft, mag daar gerust een lang en langzaam afhellend kofferdeksel tussen. Maar daar hebben de designers momenteel geen oren naar. De Porsche Panamera, de BMW 5 Gran Turismo en nu de Audi A5 Sportback – bultenaars die driftig naar de titel ‘Quasimodo van het Jaar’ dingen?

mw8t9339

Even de feiten op een rijtje. De A5 Sportback is een van de Audi A5 afgeleide hatchback. Ter herinnering: de Audi A5 is zelf een van de A4 afgeleide coupé. Om tot de Sportback te komen, volstond het te vertrekken van een normale berline, vervolgens twee deuren te schrappen en er dan weer drie in te vijzen. En voor wie dacht dat Audi het daarbij zou laten: in 2010 komt er een A6-variant met lagere daklijn op de markt, die als A7 het gaatje met de A8 zal dichtrijden en in één moeite de oude dag van de CLS een beetje mag gaan verzuren. Verstanden?

_mg_9516

Een coupédaklijn is natuurlijk hot, maar gaat jammerlijk voorbij aan het feit dat de mensheid vooralsnog niet over afschroefbare schedels beschikt. Bij de A5 valt dat al bij al nog mee en kan een er achterin een homo sapiens sapiens tot 1m80 plaatsnemen, hoofd incluis. Hij mag wel maar één vriend meebrengen, want Audi heeft op de achterbank slechts twee gordels voorzien. Behalve coupé is de Sportback trouwens ook een hatch, met wijd openzwierende kofferklep. In principe erg praktisch, maar de koffer is vrij ondiep, dus de contrabassist denkt beter twee keer na voor hij zijn Opel Vivaro van de hand doet.

_mg_9482

Binnenin zijn de gebruikte materialen zo degelijk als je van een Audi verwacht. De bediening vergt wel enige gewenning – ligt het aan mij, of draait de centrale bedieningsknop de foute kant op bij het scrollen door de menu’s? Tegenwijzerzin draaien is namelijk naar beneden scrollen, en dat bracht me zodanig in de war dat ik thuis de keukenkraan niet meer wist te bedienen. De bloedrode A5 Sportback 2.0 TDI die voor ons van stal werd gehaald, was verder uitgerust met een obligatoire zestrapsautomaat. Dit keer geen DSG-exemplaar, maar een Multitronic. En dat is een Goede Zaak: waar een DSG-versnellingsbak niet van kleine motoren houdt (raadpleeg onze test van de Skoda Octavia DSG), is de Multitronic een stuk minder veeleisend. Hij is dan ook beste maatjes met elk van de weinige 143 pk’s (320 Nm) en zeker voor filerijden valt Multitronic te verkiezen boven DSG, want de schakelovergangen zijn bo-ter-zacht.

_mg_9434

_mg_9470

Het aspect ‘Sport’ in Sportback gaat trouwens vooral op conto van de S-line uitvoering. Dit optionele uitrustingspakket omvat imposante bumpers en sportstoelen, maar ook kortere veren en velgen met de doorsnede van een zespersoonsjacuzzi. En wie mooi wil zijn, die moet in dit geval ook lijden: de combinatie van grote velgen en stugge veren toont zich weinig begripvol voor de ruggengraat. Op de snelweg merk je daar weinig van, maar zodra de afrit rond is hobbel je naar huis over onze befaamde Vlaamse wegen. Mét S-line is de Sportback dan ook te nerveus om een echte rijdersauto te zijn (zeker met de makke 143pk TDI), zonder S-line is hij naar verluidt aan de wollige kant en alleszins een pak minder mooi. Doe daar nog een stuur bij dat bijna atypisch licht is en je hebt een prachtig geassembleerde nichewagen die noch sportief, noch comfortabel is. Hmm…

audi_a5_preview

De A5 Sportback lijkt ons dus vooral bedoeld als stijlobject voor de automobilist die ‘iets anders’ wil, zonder afstand te doen van de betrouwbare degelijkheid van Audi. Wie in het diepst van zijn gedachten een racepiloot is, kijkt best elders (in het gamma). Voor een auto die sterk teert op zijn looks is de optionele S-line misschien een logische keuze, maar met 4000 euro is het pakket niet bepaald goedkoop en het comfort dat je prijsgeeft, krijg je zoals gezegd niet terug in de vorm van snedig weggedrag. Misschien moeten we toch maar gewoon bij een A4 houden? Maar dan niet in het wit, zilver of zwart.

mw8t9375

[Foto’s: Jeroen Peeters & Ken Divjak]

AUDI A5 SPORTBACK 2.0TDI S-Line Multitronic

Plus Min
+ Dynamische looks – Geen dito rijgedrag

Weggecijferd

Motor 2.0 turbo D 4-in-lijn
Aandrijving voorwielen
Vermogen 143 pk
Koppel 320 Nm
Gewicht 1530 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 9,7 s
Topsnelheid 205 km/h
Gem. testverbruik 6,7 l/100 km
Prijs (Platino) 39.710 euro
Fiscale PK 11

Verdict

6 op 10