Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Wij houden van rijden. En wie rijden zegt, denkt automatisch aan racen. Rally, GT’s, eenzitters en allerhande hot hatch-reeksen. Oeverloze fun – tot de benodigde sponsorcenten eraan te pas komen. Voor dit clubje liefhebbers bestaan er gelukkig pc-racesims; je bouwt of koopt je eigen cockpit thuis en installeert het ingeburgerde Logitech-stuurtje. En dan is het kiezen uit een gevarieerd aanbod simulatoren: Richard Burns Rally, Grand Prix Legends, Live For Speed, GTR, GT Legends, rFactor… Keuze te over tegenwoordig, maar dan vergeten we één ding: de I-WAY-simulatortempel in Lyon, Frankrijk.

I-Way

I-WAY beschikt naar eigen zeggen over de meest geavanceerde collectie state of ze art-racesimulatoren. Elk van de machines is een precies nagebouwde replica waarin je volledig uitgedost plaatsneemt. De bolide presenteert zijn act op een bewegend platform dat de wetten van de fysica haarfijn naar de wagen overbrengt. Door de voorruit kijk je op een imposant kwartet flatscreens naar prachtig gemodelleerde polygonen, en zelfs de achteruitkijkspiegels zijn  voorzien van LCD-schermpjes. De aspirant-piloot heeft er de keuze uit een Le Mans Series-prototype, een Citroën C2 1600 rallywagen of een F1-bolide met 850 pk.

sims_1000

Dat aan deze belevenis een prijskaartje van 75 euro voor 10 minuten vasthangt, is minder leuk nieuws. De F1-ervaring is met negen euro per minuut zo mogelijk nóg pijnlijker voor de portefeuille. En dat deze hi-tech simulatiewereld zich in de onderste helft van la douce France (meer bepaald Lyon) bevindt, is voor ons Nederlandstaligen al helemaal een aderlating. Bovendien zijn de circuits niet ‘echt’ maar een realistisch nagebouwde omgeving; zo is de rally stage 25 km lang en kan die op gravel, asfalt of sneeuw verreden worden. Maar waar ik vandaag nog mijn twijfels over heb, is het zogenaamde physics-model van de wagens zelf: bandenmodel, -temperatuuropbouw en -slijtage enerzijds, de frictiecirkel en het algemeen weggedrag anderzijds. Wat gegoogel resulteert immers enkel in wat testrecencies, maar naar een gepast referentiekader hebben we het raden. En wanneer junior FIA-kampioen Sébastien Ogier himself beweert dat de simulatie-C2 ‘een indrukwekkend gevoel van realisme’ genereert, ruikt dit sterk naar reclame…

Een redactielid zal het dus ooit aan den lijve moeten gaan ondervinden, daar in Lyon. Of zitten hier simfanaten die al ervaring met I-Way hebben en het met ons willen delen?

[Hat Tip: Duckie ‘RS – Homepage alhier]