Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Ongetwijfeld een herkenbaar plaatje onder prille DRIVRs: met de beentjes bengelend aan de vensterbank braaf naar voorbijrijdende auto’s kijken en – voor je goed en wel ‘papa’ of ‘mama’ kon zeggen – de eerste Vovo’s, Mecedessen, Lenauts en Beemewees over je lippen laten rollen. Dat je sommige merken er sneller kon uitpikken dan andere, lag vaak niet alleen aan de huiselijke voorkeur van vader of moeder – maar ook aan de herkenbare snoet…

Bugatti Veyron Grand Sport

Die snoet is het visitekaartje van een constructeur; net als bij mensen herken je een karakterkop in een oogopslag, en autobouwers doen er dan ook alles aan om zich van de massa te onderscheiden. Naar analogie met het paard en de koets ligt de motor ook vooraan in ‘den automobiel’. En omdat die motor frisse lucht nodig heeft, moest er ook een grille geïnstalleerd worden. In de eerste plaats om de radiator beschermen, maar al snel werd het radiatorrooster een statussymbool bij uitstek – denk maar aan de Griekse Rolls-Roycetempel of het omgekeerde hoefijzer van Bugatti.

porschepanamera

Veel merken dragen vandaag nog altijd met trots hetzelfde rooster; weliswaar in aangepaste vorm, maar nog altijd even herkenbaar. De gevleugelde grille van Aston-Martin spreekt nog steeds dezelfde taal als het origineel en niertjes tooien ook vandaag nog elke Beierse neus. Je hebt natuurlijk uitzonderingen die nooit een rooster nodig hadden om de achtergelegen motor te laten ademen, zoals Porsche dat een handelsmerk maakte van een neus zonder opsmuk. ‘Form follows function’ is niet zelden garantie voor een tijdloos ontwerp. Misschien is het daarom dat de gladde 911-neus zo wringt op een Panamera of een Cayenne?

Audi A8

Andere merken doen verwoede pogingen om hun (nieuwe) neus aan het venster te steken. Audi lanceerde met de vorige A8 W12 de Single Frame-grille en zette hiermee letterlijk de poort wijd open voor een hele horde volgelingen. Vanaf dan werden alle wagens met de vier ringen getooid met een grote mond om het blakende zelfvertrouwen kracht bij te zetten. Zo kan een aanstormende Q7 met gemak een Smart naar binnen werken (ik vraag me net af of ze daarom zo zwaar zijn?). Ook buiten Ingolstadt zag men plots het licht in de grote gapende tunnel en prompt doken her en der in het autolandschap varianten van het Single Frame op. Zelfs het anders zo sobere Volkswagen verloor even de pedalen en liet zich verleiden tot een grote mond vol blinkend plastic. Gelukkig keerde met Walter Da Silva de tijdloze eenvoud terug en is de sobere VW-grille nu gek genoeg een onderscheidend kenmerk geworden in het landschap van Jet Fighter-grilles en Leeuwenmuilen.

Audi Q7

Nu is het een feit dat moderne wagens veel luchttoevoer nodig hebben (koeling, airco, remmen). Maar stel je even voor dat elke overbodige opening in de neus mooi gladgestreken wordt? Ik maak me die bedenking vaak: “hoe zou deze auto eruit zien als al die neproostertjes achterwege gelaten worden?” Veel zogenaamde luchtinlaten zijn immers niet meer dan gimmicks, gesloten plastic inzetstukjes (niet zelden in chroom- of aluminium-look) die alleen een boel geld kosten om te maken, te vervoeren, te stockeren, te assembleren en te vervangen. Er blijft ook steevast een lading vliegen en vuiligheid in kleven om nog maar te zwijgen van hun effect op de stroomlijn. Neen, van mij mag het weer sober.

11_500

10_500

8_500

Hoe staan jullie tegenover de trend van ‘de grote bek’?
En kent er überhaupt iemand een relatief recente auto zonder neproostertjes in de neus?