We gaan er geen doekjes om winden: de Golf VI heeft het establishment niet zo hard doen daveren als zijn voorgangers. Veelgehoorde kritieken gaan van “weinig inspirerend” over “matig vernieuwend” tot “misschien wel té perfectionistisch”. Het is dan ook met het nodige scepticisme dat ik naar D’Ieteren trek om mijn wielen voor een persverse Golf GTD in te ruilen, temeer daar VW.036 een gerobotiseerde DSG-bak heeft waar ondergetekende misschien goede ervaringen mee heeft, maar waar het DRIVR-kamp nog niet helemaal van overtuigd is…
Dat Volkswagens marketingbrigade een diesel in zijn GTI lepelt, is niet onlogisch: veelrijders zijn hier nog altijd goedkoper af met een potente zelfontbrander dan met de geblazen 2.0 TSI. Bovendien blijft de herverkoopwaarde een niet te onderschatten factor die krachtige benzines minder goed verteren. Dat deze GTD dus aan GTI-tarief geprijsd staat, is in ons land (voorlopig) te begrijpen – ook al zou een vermogensreductie tot 163pk een zege zijn om het verkoopsvolume van deze fiscaal minder interessante 170pk-versie op te trekken. Zo is het eens te meer wachten op een nieuw taxatiesysteem in ons kleine Belgenlandje.
Gelukkig draait de nieuwe 2.0 common rail elfendertig keer zachter dan de nagelende pompverstuivers van weleer. Het vermogen komt ook vlakker en vroeger, tot minstens 4500 toeren. Koppel die lineariteit aan snelle, naadloze en juist getimede schakelovergangen en verfraai het dieselgeluid met een leuke (elektronisch bijgestuurde) grom en je kan alleen maar stellen dat de nieuwe GTD een positieve eerste indruk nalaat. Ook niet overdreven dorstig trouwens, want met een gemiddelde van 7,5 liter zijn zijn dieselprestaties per euro in ons land nog altijd onnavolgbaar. Al moeten we toegeven dat de oude TDI’s zeker niet méér verbruikten.
Maar het is niet alleen de nieuwe motor die overtuigt. Het stuurgevoel is zeker zo goed, met eerlijke feedback en aanvaardbare koppelreacties. Zelfs zonder het elektronisch XDS-differentieel van de GTI blijft de dieselaar makkelijk binnen zijn baanvak, al kan een slecht wegdek (door de mindere standaarddemping) voor snel ingrijpende rijelektronica zorgen. Volkswagen biedt optioneel trouwens een elektronisch gestuurde demping aan (€900), die de GTD nog een trapje dichter bij de GTI zou brengen – mét een extra toets comfort. Verder tekent VW zijn wagens nog altijd met een prima zitpositie, ondersteunen de sportzetels beter dan mijn eigen salon en is de afwerkingsgraad en materiaalkeuze van een bijzonder hoog niveau. Met als bonus het afgeplatte stuurwiel dat schittert als een juweel, maar in de stad niet altijd even aangenaam aanvoelt door de ongemanierde velgrand.
En dat onbeschaafde uit zich ook op Ardense wegen, waar de GTD mijn ervaringen met de vorige GTI niet kan evenaren. Hier rijdt nog steeds een gewone TDI, maar dan de krachtigste van het gamma. De gebruikte sportophanging (niet te verwarren met het GTI-onderstel zoals hierboven aangegeven) kampt niet met overdreven body roll, maar houdt niet van gooi-en-smijtwerk en beroept zich onmiddellijk op elektronisch afgeremd onderstuur dat niet uit te schakelen valt. Niet meteen een DRIVR dus, maar een zeer goede auto die voor het leukere werk helaas panache mist. Kijken we naar de directe concurrentie, dan blijft enkel BMW’s 120d over. Met – afhankelijk van het aantal aangevinkte optievakjes – meer rijplezier per euro, maar aanzienlijk minder plaatsaanbod. Geen verandering in onze dieseltop dus.
Als we objectief moeten neerpennen welke koperswaarde de Golf GTD genereert, dan kunnen we niet minder dan 4 R‘s toekennen. Samengevat: een in deze klasse nagenoeg perfecte afwerkingsgraad, magnifieke combinatie van motor en DSG-bak, correct stuurgevoel én een juiste zithouding. Dat hier geen GTI rijdt maar een opgepepte TDI met niet meer dan een GT-karakter is voor velen geen bezwaar, maar voor ons toch een kleine smet op het blazoen van de GTI-insinuerende badge. Bovendien verkiezen wij nog altijd een karakterkop boven de koele kikker die een Golf nu eenmaal is. Al dat doet hij dat verdorie met brio.
[Foto’s: Jeroen Peeters & Ken Divjak]
VOLKSWAGEN GOLF GTD 170 DSG
Plus | Min |
+ Best klinkende viercilinder diesel | – Geen GTI met zelfontbrander |
Weggecijferd
Motor | 2.0d 4-in-lijn turbo |
Aandrijving | voorwielen |
Vermogen | 170 pk |
Koppel | 350 Nm |
Gewicht | 1299 kg |
Acceleratie (0-100 km/h) | 8,1 s |
Topsnelheid | 222 km/h |
Gem. testverbruik | 7,5 l/100 km |
Prijs | 29.698 euro |
Fiscale PK | 11 |
Verdict