Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Breek nu mijn klomp: de Honda CR-Z is een zuiplap. Want ondanks terechte claims als “de eerste hybride met een manuele zesbak” en “een uniek 3-mode Drive Systeem dat stuuurinrichting, gasrespons en IMA-werking op de wensen van de bestuurder afstemt”, zouden de cijfers in de Belgische persmap niet helemaal waarheidsgetrouw zijn. Toegegeven, zowel bij het geciteerde verbruik van 5l/100km als de CO2-uitstoot van 117 gram staan er “nog te homologeren”-sterretjes – maar zelfs dan is het verschil met de cijfers die Honda op het Salon van Detroit communiceert litersdiep en serieus verontrustend…

hondacrz

Het Amerikaanse Jalopnik bericht namelijk vanop de beursvloer dat de langverwachte CR-Z zomaar even 7l/100km zal verbruiken; 7,5l in de stad en 6,3 erbuiten. Ik citeer: “It’s a simple, compact, sporty, Japanese car with an underpowered engine, heavy batteries, all for just 33 MPG (7,1l/100km). Not worth it.” Het gewaagde weblog gaat zelfs nog verder door te stellen dat de CR-Z een opgefriste Insight van de eerste generatie is “without the sacrifices for sky-high fuel-efficiency” – laat staan een geherinterpreteerde CRX waar iedereen zo op hoopte.

hondacrxhf

Sla er de geschiedenisboeken op na en je begrijpt de frustratie. Anno 1985 bouwde Honda immers de CRX HF (voor High Fuel Efficiency) die volgens dezelfde Amerikaanse standaard 5,3l/100km en 4,7 liter verbruikte – maar ondertussen wel als een kart op slicks presteerde. Bedenk daarbij dat sportief gebruik van de 124pk en 173Nm koppel die de CR-Z vandaag produceert in een nog hoger verbruik zal resulteren, en je kan je inderdaad afvragen wat Honda met de nieuwe beoogt. Kortom: maakt de Belgische persmap ons blaasjes wijs of is de gestandaardiseerde verbruiksmeting van Amerika écht veel realistischer dan die van ons?

[Bron & Foto: Jalopnik.com]