Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het is telkens weer een minder moment wanneer het oranje lampje aangeeft dat een bezoek aan de pomp wenselijk is. Niet dat ik het mijn geliefde vierwieler niet gun, maar de deugddoende borrel kost toch wat centen. Nu behoor ik tot de groep adepten die nog op benzine bolt en bovendien niet zomaar een B-merk in de tank gooit. Ik let wel op de prijs en gelukkig zijn er een aantal goedkope (kwalitatieve) stations in de buurt om het leed te verzachten. Maar er zijn meer tools voorhanden om de drankzucht te beperken…

rijtestvolvoc30drive4

Ik rij niet als een gek; de motor krijgt de tijd om rustig uit z’n slaap te ontwaken, wat zeker bij de huidige diepvriestemperaturen een poos duurt. En ik vermijd om pistolets te halen met de auto, maar moet er eerlijkheidshalve aan toevoegen dat ik bij een onvermijdbare korte rit bewust een omweg durf te maken om alles netjes warm te rijden… Ik pas ook (meestal) de principes van het anticiperend rijden toe: ver vooruit kijken, niet constant de begrenzer opzoeken en het hoogst mogelijke verzet gebruiken als er geen vermogen nodig is.

Natuurlijk mag de motor op tijd en stond een liedje zingen als de stembanden opgewarmd zijn. Om zuinig te rijden met een moderne injectiemotor hoef je trouwens niet sloom op te trekken, maar kan je gerust het pedaal (eventjes) diep intrappen (wel op tijd weerstaan aan de drang om richting rood te gaan…). En je hoeft echt niet zoals oma om de hoek sturen. More throttle & less brake om het met de woorden van Fangio zelf te zeggen, al bedoelde hij het wel competitiever, maar het klinkt zo mooi.

We weten ook allemaal hoe artificieel de Europese verbruiksmetingen zijn en dat het niet evident is om deze waarden systematisch te evenaren in the real world, waar een dot gas soms gepaster is dan te staren naar de groene econometer. Het is nochtans een feit dat de grootste spaarmarge in onze eigen rechtervoet zit, hoe geavanceerd de energiecentrale in het vooronder ook mag zijn.

Daarom willen we wel eens weten wat jullie in de praktijk verbruiken.

Om het een beetje vergelijkbaar te houden, hebben we volgende gegevens nodig:

Type wagen: merk en model, bouwjaar

Brandstof: B, D, LPG, F (frituurolie)

Versnellingsbak: H (handgeschakeld) of A (automaat of alle varianten op het thema)

Rijstijl: E (meestal economisch), T (een beetje tussenin) of O (oehoe-oehoerendhard)

Verkeer: S (meestal ‘in t’stad’ en rond de kerktoren), M (Mix), A (meestal autosnelweg)

Gemiddeld verbruik (l/100km): best over langere tijd berekenen of de BC vertrouwen

Je kan jouw verbruik ook vergelijken met dat van anderen op SpritMonitor.de
De goedkoopste tankstations kan je vinden op BrandstofPrijzen.be

Share Button