Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

EDIT: Gemengde reacties, dus een extra woordje uitleg in de commentaren…

_mg_1757

Excuses zijn aan de orde. Dit is immers de vierde keer dat we een gifgroene RS aan Ford ontfutselen, en daar zijn even veel goede redenen voor. (1) Elk excuus om een RS te lenen is Een Goed Excuus™. (2) Ford heeft er meer verkocht dan verwacht, waardoor de voorraad op is en er geen exemplaar meer in het perspark komt. (3) We hebben de super-Focus nog nooit een volledige week in ons bezit gehad, laat staan in hartje winter met alles erop en eraan. (4) De redactie is ondertussen verhuisd van het drukke Leuven naar het landelijke Haspengouw, wat de nood aan een nieuwe testroute des te prangender maakt. Of kennen jullie een efficiënter A-tot-B-projectiel om een parcours van pakweg 45 minuten mee uit te stippelen?

mw8t9961

Wij in ieder geval wel: een Focus RS op winterbanden. Ford heeft de nadruk altijd op de RevoKnuckle-ophanging gelegd om de 305 paarden in voorwaartse beweging om te zetten. Maar volgens ons (én RenaultSport-baas Patrick Le Quément, die al langer een gelijkaardig systeem op de Mégane gebruikt) zijn de banden zeker zo belangrijk. Een jaar geleden kondigden Michelin & co immers al aan dat 350 pk over de vooras binnen handbereik ligt. Of dat evenwel betekent dat iedereen zijn turbo’s moet gaan opvijzelen, is een andere vraag: de helft van de tijd ligt de baan er bezopen bij, waardoor superbanden minder snel opwarmen en wielspin een probleem wordt. Een verwaarloosbaar euvel op nieuwe sloffen in de zomer, een serieus dilemma op versleten rubber in de winter. Bovendien uit zich dat niet gewoon in tractieverlies, maar in vehemente axle tramp oftewel gedaver in de vooras dat gemakkelijk twaalf op de Schaal van Richter scoort. Schijnbaar bijwerkingen van het Quaife-differentieel dat de kracht tussen links en rechts varieert om ergens grip te vinden. Tevergeefs.

_mg_1559

Bezit je dus een Focus RS, investeer dan in winterbanden. Ford biedt ze voor pakweg 1400 euro aan op lichtmetalen zeventienduimers (stalen velgen koelen de remschijven onvoldoende), terwijl een vervangset op de originele negentieners nog een nier meer kost – als je ze überhaupt vindt. Maar opgelet: de RS is erg gevoelig voor het rubber dat eronder plakt. En dan heb ik het niet alleen over het merk, maar vooral over de slijtage die de speciaal ontwikkelde Continentals vertonen. Zo herinner ik mij een rondje Zolder met ontwikkelingsingenieur David Put die bij instap meldde dat hij eindelijk de juiste had gevonden uit het zevental RS’en die Ford voor ons had klaargezet. “En die andere zes dan?”, klonk het verbaasd van mijnentwege. Om een lang verhaal kort te maken: het zou aan de banden(temperaturen en -slijtage) liggen. Waarschijnlijk de reden waarom Britse magazines het inconsistente stuurgedrag tussen verschillende exemplaren aankaarten. Maar dat voel je natuurlijk niet op een zonovergoten Col de Vence, eerder in een ijskoud Haspengouw waar de Impreza’s en Lancers wel degelijk een bumper voor hebben in winterse omstandigheden. Of was dat Colsoul himself die ik daar in Limburgse velden moest laten wegrijden?

_mg_1679

En nu we het toch over exotische bestemmingen als Mielen-boven-Aalst en Broekom hebben, de nieuwe testlus rond de redactie is een feit. Gevestigd in Leuven was het altijd een sleur om eerst een uur naar de taalgrens te moeten rijden, maar dat is in hartje Limburg gelukkig anders. Na een opwarmingsstukje expressweg gaat het meteen de velden van Gingelom in die bijwijlen iets van de glooiende landschappen in Wales hebben. Een sporadische kasseistrook bevestigt dat de RS op het randje van keihard is, terwijl de lange zwiepers richting Borgloon meer body roll genereren dan je zou verwachten. Wissel de Focus voor pakweg een BMW 1 en je begrijpt hoe dat komt: de Recaro’s van de RS staan te hoog gemonteerd. Een imbussleutel zorgt voor enig soelaas, maar kan niet verbergen dat Ford een economische beslissing heeft genomen door een setje te kiezen dat niet in de hoogte verstelbaar is. De zone 30 op de terugweg onderstreept trouwens dat Kermit echt niet gemaakt is om traag mee te rijden, want het gaspedaal is nerveuzer dan een ADHD’er zonder Rilatine.

_mg_1568

Zo zie je maar dat een test (en zeker een perslancering) altijd een momentopname is. Cedrics kennismaking in Frankrijk eindigde met “een meer dan waardige titularis van de RS-badge, oftewel een scheurijzer dat niet alleen voor de nieuwe voorwielaangedreven standaard tekent maar ook nog eens de beste euro/pk-verhouding van het moment neerzet”. Die van gastbijdrager Casper met “ook de RS moet naar de finale met een mix van doorgedreven sportiviteit, rijplezier en dagelijkse bruikbaarheid zoals geen enkele Franse RS dat voor elkaar krijgt”. En die van mij versus de Mégane R26.R met “de RS biedt 95% van de racesensaties van de R26.R – altijd, overal en zonder gordels die je nageslacht voor de rest van je dagen compromitteren”. Die lofbetuigingen moeten we nu voor een halve R inslikken omdat 300 pk sterke voorwielaandrijvers anno 2010 misschien wel kunnen, maar niet efficiënt presteren wanneer het kwik rond het nulpunt bengelt. En toch willen we er nog één – liefst in het wit, zoals de exemplaren van Droogmans en Sneyers die hier rond de redactie circuleren. Liefde maakt een steekje blind.

_mg_1724

[Foto’s: Jeroen Peeters & Ken Divjak]

FORD FOCUS RS

Plus Min
+ Nog altijd the daddy – Zij het met wintervrees

Weggecijferd

Motor 2.5 5-in-lijn turbo
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 305 pk
Koppel 440 Nm
Gewicht 1468 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 5,9 s
Topsnelheid 263 km/h
Gem. testverbruik 12,8 l/100 km
Prijs 32.900 euro
Fiscale PK 13

Verdict

9 op 10

_mg_1607