Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het ziet ernaar uit dat BMW voet bij stuk houdt als het op CSL-producten aankomt. Begin 2009 werden die immers van tafel geveegd wegens “niet prioritair” om de daaropvolgende maanden met een M3 Edition te komen (een rein cosmetische update), een M3 GTS (een rein dynamische update) en binnenkort een M3 Competition Package die het midden houdt tussen de vorige twee en door veel media als bijna-CSL gezien wordt. Tijd voor wat uitleg.

bmwm3csl

Sinds Kay Segler de touwtjes van BMW M in handen heeft, is de modelstrategie danig gewijzigd. Vroeger had je immers een M-derivaat van de populaire reeksen en – als het economische klimaat er naar was – ook een lichte CSL-variant. Basta. Die piste heeft BMW nu vaarwel gezegd om een heleboel nieuwe niches aan te spreken. Zoals er zijn: de M-varianten van unusual suspects als de X5 en X6, de gestripte M3 circuitspecial met GTS-acroniem, S-modellen van de 3-Reeks en Z4 met een tikkel meer vermogen, de gefluisterde SuperSport-variant van de 1-Reeks Coupé én het Competition Package (CP) dat op de facelift van de huidige M3 beschikbaar wordt. Iedereen nog mee?

Het mindere nieuwe eerst: volgens Evo Magazine krijgt de M3CP geen vermogenswinst. Daarmee blijven de cijfers hangen op een gezonde 400Nm en 420pk terwijl de GTS toch 30 paarden meer mobiliseert. Wat het Competition Package wel toevoegt, zijn lichtgewicht negentieners naar het voorbeeld van de E46CSL, 10mm kortere veren op gehercalibreerde dempers en een losser ESP-systeem om de achterkant (nog) mobieler te maken. Over performantere remmen is nog niets bekend. In tegenstelling tot vroeger is het pakket ook beschikbaar op de vierdeursvariant terwijl de geplande aëro-aanpassingen voor coupé en sedan gelijk zijn. De meerkost? 4.300€ in Duitsland.

Meer dan een bijna-CSL kan je de M3CP dus niet noemen. Toegegeven, tegenwoordig kan elke E92 M3 van een carbon dak en flippers achter het stuur voorzien worden (destijds revolutionaire ingrepen op de E46CSL), terwijl de GTS met rolkooi dan weer als über-CSL gezien moet worden. Keuze te over dus, maar toch verkiest de nostalg in mij de gulden middenweg boven een overdaad aan specials om de tuners te vlug af te zijn. Die bende is trouwens de reden waarom zo’n Competition Package binnenkort op alle M’s beschikbaar wordt, net als vandaag al het geval is op de M6.

Kortom: we prefereren nog altijd een échte CSL boven een ‘bijna’ of een ‘overdadig’ exemplaar; eentje die zich grondig van de standaardversie onderscheidt maar toch nog dagelijks inzetbaar is en die evocatieve badge Coupe Sport Leichtgewicht op zijn achterwerk draagt. De vraag is alleen waarom BMW die consequent achterhoudt…

Voor videomateriaal van de vorige CSL verwijzen we graag naar onze Facebook!

[CSL-Impressie: Car Magazine – Competition Pack-foto’s nog niet beschikbaar]