Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Blikschade – elke autoliefhebber zou een oog uitwenen als het hem of haar overkomt. Als je zonder kleerscheuren uitstapt na een ferme klap wordt alles natuurlijk gerelativeerd, maar ik heb het hier over blikschade zonder fysieke gevolgen. En dan resten alleen het gemor, het gevloek en de tranen om het gedeukte metaal. Overdreven snel gedeukt materiaal…

parishiltondriving

Nu mag ik niet klagen. Buiten één moment op mijn negentiende dat me met beide voeten terug van het pedaal haalde, ben ik zo’n tien jaar later gelukkig nog altijd gespaard van de ellende. Ik probeer actief te rijden, dat wil zeggen met het hoofd bij de baan, maar soms moet een mens gewoon het geluk aan zijn kant hebben.

Zo hoorde ik onlangs een vriend die – zoals dat hoort – aan een stopstreep gestopt was. De blonde tr** achter hem vond het op dat ogenblik echter belangrijker om een sms te sturen en boorde haar Audi vakkundig in de achterkant van de maniakaal verzorgde Astra. Paris bergt eerst de shiwawa veilig op in de bekerhouder en stapt uit met een salvo memorabele frases: “Waarom stopt gij nu? Maar het valt precies nogal mee… Ik ken een goeie garagist. Ik zit in de sales en ken iets van auto’s.” En als hoogtepunt van haar ergerlijke betoog: “Dat is nu het verschil tussen een Audi en een Opel”.

Kokend bloed en stoom uit de oren, maar de beheersing hield stand en mijn vriend vulde netjes ‘de papieren’ in. In de garage bleek ‘dat valt precies nog mee’ een beetje overdreven: de herstellingskosten werden geraamd op 2500 euro (excl. BTW). De kofferklep stond wat scheef, de bumper wat hol, maar verder was er op het eerste zicht niet veel te zien… tot je de koffermat optilde. Even Apeldoorn bellen?

volvo240

Nu zijn deze bedragen voor moderne wagens niet uitzonderlijk. De tijd dat Volvo en Saab nog bumpers monteerden waarmee je het fileprobleem kon oplossen door gewoon de hele rij vooruit te duwen, ligt al even achter ons. Vandaag kan je nauwelijks nog spreken van bumpers. Het zijn koetswerkelementen geworden, die naadloos aansluiten en nog amper bescherming bieden. Ze zijn ook netjes mee gelakt, wat mooi is maar praktisch gezien niet erg zinvol. De huidige schaamlapjes voor- en achteraan onze vierwielers geven wel mee bij parkeertikjes, maar als het er wat steviger aan toegaat, moeten ze passen. De positie van de bumper volgt ook steeds meer de vorm dan de functie: zo begint de bumper van sommige Audi’s (A4, de vorige A6, de nieuwe A8) bijna beneden, waardoor al snel de lage voor- of achtervleugels (de gardeboes in de volksmond) geraakt worden. Wat is dan het nut van een bumper?

alfa159sportwagon

Hetzelfde probleem geldt voor de flanken. Wie regelmatig de supermarkt bezoekt of in een ondergrondse parkeergarage staat, kent het probleem. De buurman is namelijk zelden zo voorzichtig als jijzelf. Als ik de kans zie, zet ik mij steeds met één kant kort tegen een muur of een haag en bepaalde buren (witte bestelwagens, recyclagepremiewrakken, monovolumes zonder schuifdeuren,…) mijd ik als de pest. En ik heb dan nog stootstrips op de flank. Op moderne wagens ontbreken ze systematisch. Ik ben ook ontwerper en ja, het is veel mooier. Maar na een jaar Aldi en Parking Boerentoren moet je toegeven dat Flame Surfacing enkel werkt als het vanuit de fabriek is aangebracht…

audia6

Een product moet bestand zijn tegen dagelijks gebruik en als daar een stootstrip en een bumper voor nodig zijn, dan horen die erop te zitten. En dat kan ook subtiel, zoals de zijdelingse stootstrips onderaan op de deuren van de huidige Audi A6. Het punt is dat in ons drukke verkeer, met miniparkings voor maxi-auto’s, een wagen tegen een stootje moet kunnen en dat een schijnbaar kleine herstelling geen rib mag kosten.

Nog iemand ervaringen met dure ‘close encounters’?